top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Voetveren Amsterdam



Naar Menu ponten, veren, e.d..


zonder
De IJveer VIII uit Amsterdam voer tot ca. 1971 ondermeer de dienst van de De Ruyterkade naar Nieuwendam. Het schip werd in 1922 bij de weduwe Ceuvel aan de Hoogtekadijk te Amsterdam gebouwd. Het scheepje mat 20,55 x 4,94 x 1,34 m. was voorzien van een 2 cilinder 70 pk Kromhout en was geschikt voor maximaal 130 personen. Van oorsprong was het schip voorzien van een aparte dameskajuit in het voorschip. Ook andere veren in Amsterdam hebben tot in de jaren dertig van de twintigste eeuw aparte damesverblijven gekend.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 26 juli 2012. (groter formaat)


zonder
IJveer VIII. Over dit schip heerst enige onduidelijkheid. Sommige bronnen stellen dat het in 1907 bij Verschure & Co te Amsterdam gebouwd gebouwd zou zijn. Een artikel in het tijdschrift 'Het Schip' van februari 1923 besteedde echter uitgebreid aandacht aan de komst van de nieuwe VIII en stelde dus dat het schip in 1922 bij de Weduwe Ceuvel gebouwd werd.
Het schip was oorspronkelijk voor de dienst op Oostzaan bedoeld.
Archief. B. Gernaat. (groter formaat)


zonder
Naar men zegt: de voormalige IJveer IX. Het schip is een zusterschip van de VIII. Het vaartuig zou in 1922 bij De Merwede voorheen van Vliet & Co. in Hardinxveld gebouwd zijn. De eigenaar houdt het echter op de IV, die zou uit 1915 en van Verschure & Co moeten zijn.
Foto: Pieter Klein, Haarlem 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
IJveer XI. Vroeger een voetveer, thans in gebruik voor vaartochten en rondvaarten in Amsterdam. De XI werd in 1923 bij de Weduwe Ceuvel te Amsterdam gebouwd. Het schip werd voorzien van een 2 cilinder 70pk Kromhout gloeikop. Het mat 20,5 x 4,9 x 1,6 meter. Geschikt voor 120 personen. Het was voorzien van verwarming en electrisch licht. [DB 02205379]
Foto: Ronald Bos (HVM, Amsterdam). (groter formaat)


zonder
IJveer 11, in Rode Kruis dienst, sleept gekoppeld een klein scheepje over het IJ van Amsterdam. Aan boord van het scheepje zijn enkle Duitse militairen. Op de achtergrond rechts de IJ haven. Tussen de militairen door ziet men een vrachtscheepje met een razeil enige voortgang trachten te boeken. Op de originele foto is bij de ADM wel een gezonken schip te zien, maar de haveninstallaties van de Ertshaven en het Spoorwehbasin lijken nog overeind te staan.
De foto wordt gedateerd: 1940. Fotograaf: onbekend/Anefo. Bron: Nationaal archief. Bestanddeelnummer 900-2953 cc0. (groter formaat)


zonder
De IJveer XII en IJveer XIII in aanbouw op scheepswerf Concordia van Seijmonsbergen op Oostenburg Amsterdam. Ook dit waren zusterschepen van de VIII. Hier is nog goed de oude raamverdeling van de vaartuigen te herkennen. Ze werden resp. op 3 en 5 december 1927 te water gelaten. [DB 02204596]
Foto: Internationaal Persbureau N.V. Amsterdam. (groter formaat)


zonder
Ook IJveer XIII wordt hedentendage eveneens voor vaartochten en rondvaarten gebruikt.
Foto: Ronald Bos (HVM, Amsterdam). (groter formaat)


zonder
IJveer XIII op de Voorzaan varende richting Wilhelminasluis. Het vaartuig stond ook bekend als 'het Nieuwendammerbootje'. Het was de voortzetting van een oude veerdienst die mogelijk al in de 19de eeuw begonnen was en later door IJveer 35 nieuw leven ingeblazen werd.
Foto: Pieter Klein, Voorzaan 18 augustus 2013. (groter formaat)


zonder
Havendienst 7 was één van de voorgangers van de IJveer XIII.
Toen begin 20ste eeuw de Frima Zur Mühlen zijn 'Havenstoombootdiensten' van de hand deed nam de Firma Verschure een aantal van deze lijnen, waaronder die op Schellingwoude, over. Voor deze diensten bouwde Verschure in 1923 op eigen werf de "Havendienst 6" en de "Havendienst 7". De schepen maten 23,55 bij 5,28 m. De 7 bezat een 14 pk Kromhout van het type 2M3. Na de oorlog werd er ook op Nieuwendam gevaren. Naar het schijnt werd de dienst op Schellingwoude in 1953, en die op Nieuwendam in 1954, door de Gemeente veren overgenomen. [Fotoserie]
Inzender foto:  Rob Koster. (groter formaat)

zonder
Van de kleine veerdiensten heeft de lijn van de De Ruyterkade naar de Boorstraat het langst dienst gedaan. Deze sloot in 1970. Daarna bleven alleen de grote wagenveren nog dienst doen. Dezen droegen echter de naam 'Gemeentepont no....' Sinds de openstelling van de IJ-tunnel was de Tolhuispont echter niet meer voor het gewone autoverkeer. Het was een voetveer geworden waar alleen voertuigen die niet door de tunnel mochten en de stadsbus van lijn 22 later 39 gebruik mochten maken. Het Adelaarswegveer is rond 1986 definitief vervangen door de kleinere veren met nummers in de dertig. In 2007 verdween het laatste wagenveer, Distelweg-Houthaven voorgoed van het IJ.
(groter formaat)


zonder
IJveer 32 kwam ongeveer gelijktijdig met de 33 en 34 in de vaart op de dienst De Ruyterkade - Meeuwenplein. Zij vervingen de dienst die in de volksmond nog altijd de Valkenwegpont genoemd werd en tot die tijd (met onderbrekingen) door een wagenveer gevaren werd. De hier afgebeelde IJveer 32 werd in 1985 bij scheepswerf De Watergeus te Dordrecht gebouwd en meet 21,3 bij  5,75 meter. De voortstuwing bestond uit 2x 204 pk Mitsubishi.
In 2012 werd het vaartuig afgevoerd. [DB 02317385]
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 1993. (groter formaat)


zonder
IJveer 33, Amsterdam, heeft de zelfde hoofdafmetingen en motoren, maar een iets ander model als de 32. Het scheepje werd in 1988 bij Allship Marine Specials te Berkhout gebouwd. [DB 02329616] [Fotoserie]
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 1993. (groter formaat)


zonder
IJveer 34, Amsterdam, werd in 1965 bij Vooruit te Spaarndam gebouwd. Het schip mat 21.30 x 5.75 x 1.13 m en werd voortgestuwd door een Kromhout 3F240 van ca. 190pk. Het scheepje kwam als Heen en Weer 3 in de vaart, spoedig werd het de Adri op de dienst Dordrecht- Zwijndrecht en in 1990 kwam het naar het GVB Amsterdam. [DB 03021450] [Fotoserie]
Foto: R. Mulder, Den Helder. Amsterdam 10 april 2006. (groter formaat)


zonder
IJveer 35 was oorspronkelijk het bedrijfsveer, Annemieke, van Ketjen en onderhield een dienst tussen de fabriek aan de noordoever van het IJ en de De Ruyterkade bij de achteringang van het Centraal Station.
Het scheepje werd in 1957 bij van der Velden in Zwolle gebouwd. Afm. 22,65 x 5,1 meter. [DB 02005347] [Fotoserie]
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 1993? (groter formaat)


zonder
Een tweede stap in de vernieuwing van de vloot vormde het IJveer 40, later omgedoopt tot IJveer 52. Het is een zijlader met vier in-uitgangen. Persoonlijk vond ik dat men te veel opgesloten zat in het vaartuig. Ook de daar op volgende serie 50 en dergelijke heeft veel binnenruimte, maar biedt toch voldoende plaats aan mensen die van een frisse bries (in Amsterdam?) houden. De pont meet 28,9 x 9 x 2,5 meter, bezit twee caterpillar moren van 225 PK en werd in 1995 gebouwd bij Jac. den Breejen, Hardinxveld. [DB 02329613] Naar het schijnt waren de IJveer 41 en 42 zusterschepen van de 40.
Foto: Freerk de Vos. Bron: Stadsarchief Amsterdam,
bestand 010122050148 PD/cc0. (groter formaat)


zonder
De binnenruimte van 40-serie. Twee openingen in het dak vormden het enige contact met de buitenwereld.
Foto: Freerk de Vos. Bron: Stadsarchief Amsterdam,
bestand 010122050146 PD/cc0. (groter formaat)


zonder
De IJveer 40 werd in 2002 verbouwd en omgedoopt naar 52. Ook 41 en 42 werden in 2002 verbouwd en omgenummerd. De komst van deze snelle klein jet-ponten, zoals de pers ze wel noemden, vormde de inleiding tot het verdwijnen van de grote wagenveren.
Foto: Jan Meppelink Amsterdam, 19 december 2004. (groter formaat)


zonder
IJveer 51 van het G.V.B. van Amsterdam. De 51 meet 28,6 bij 9 meter (over het dek) en wordt voortgestuwd door twee Caterpillars 204 pk. Het schip werd in 2002 gebouwd bij Scheepswerf Grave. De schepen voeren ondermeer op het Buiksloterwegveer wat vroeger bekend stond als de Tolhuispont. Later kwamen ze ook op de andere lijnen. [DB 02325528]
Foto: R. Mulder, Den Helder. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken