>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


voetveren 2


Naar Menu ponten, veren, e.d..


zonder
'Gorichem VIII' het schip werd in 2000 bij Scheepswerf Grave gebouwd en meet 35,3 bij 9,03 bij 1,8 meter. Het is uitgerust met twee man motoren van 320 pk elk voorzien van een Veth roerpropeller. Het vaartuig mag als veerpont 250 passagiers vervoeren. [DB 02324602]
Foto: R. Mulder, Woudrichem, 19 mei 2006. (groter formaat)


zonder
Het mps Schokland van de veerdienst van het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen. Het vaartuig werd in 1983 bij Van Der Werff en Visser te Gorredijk gebouwd en meet 20,53 bij 5,3 meter. De diepgang bedraagt 1,15 meter, de waterverplaatsing 17,602 m³.  Het scheepje is voorzien van twee DAF-diesels van het type 615 M van 118pk en biedt plaats aan maximaal 175 passagiers. [DB 02324085]
Foto: Pieter Klein, Enkhuizen 5 mei 2012. (groter formaat)


zonder
Een zusterschip is de Wieringen [DB 02324083]. De overige zusterschepen bij het museum zijn: Urk [DB 02324081], Marken [DB 02324082] en Pampus [DB 02324084].
De schepen varen heen en weer tussen het parkeerterrein, het binnenmuseum en het buitenmuseum. Het zijn dus eigenlijk geen overzetbootjes meer, maar scheepjes die een korte lijndienst varen.
Foto: Pieter Klein, Enkhuizen 5 mei 2012. (groter formaat)


zonder
De Wieringen van achter gezien. De scheepvaart inspectie rekent bij een capaciteit van 175 personen wel op veel makke schapen of op mooi weer, want er is echt niet voldoende binnenruimte om iedereen tijdens een noodweer een schuilplaats, met de voorgeschreven oppervlak per persoon, te bieden. De kans is dan trouwens groot dat het scheepje te veel hinder van stuurlast ondervindt. Men kan zich dus afvragen of men bij het bepalen van het maximale aantal passagiers niet meer let op economische factoren dan op de werkelijke veiligheid van de passagiers.
Foto: Pieter Klein, Enkhuizen 5 mei 2012. (groter formaat)


zonder
'Drechtsteden 2' voet- en fietsveer Kinderdijk, Krimpen a.d. Lek, Kinderdijk. Afmetingen 18,25 x 5,52 x 0,8 meter. Voorzien van een Mercedes Benz OM 407 van 200 PK. [DB 02317830]
Foto: R. Mulder, Krimpen a.d. Lek. juli 2007. (groter formaat)


zonder
'Stokvis'. Zoals te zien is, is dit vaartuig een product van de scheepswerf Tukker te Gorinchem alwaar het in 1998 gebouwd werd. Het scheepje van 14,84 bij 4,61 bij 1,3 meter biedt plaats aan maximaal 70 passagiers (zegt men) en beschikt over een Perkins diesel van 90 PK. [DB 02323798]
Foto: R. Mulder, Deventer 2006. (groter formaat)


zonder
Ook 'Wal-Nood 1' te Alkmaar is een product van Botenbouw Tukker. Het scheepje heeft nagenoeg dezelfde maten als de Stokvis, alleen dit maal is de Perkins diesel 135 PK. [DB 02325418]
Foto: R. Mulder, Alkmaar augustus 2006. (groter formaat)


zonder
De 'Prinses Maxima' vaart de oversteek Vlissingen - Breskens en kan 186 passagiers, 70 (brom)fietsen en 5 gehandicaptenvoertuigen vervoeren. Het schip meet 37,71 x 17,31 x 4,2 meter en beschikt over twee MTU diesels type 12V4000 M40B van 2122 pk bij 1800 tpm. Maximum snelheid 24 km/u. [DB 02326546]
Niet alle bronnen verstrekken gelijke informaties over capaciteit, snelheid en motorvermogen!

Alhoewel er nog steeds sprake is van een voetgangers en fietspont, zullen de meeste mensen toch van een veerboot spreken. Foto: R. Mulder, Vlissingen oktober 2006. (groter formaat)


zonder
Patrouille-, peil- en personeelsvaartuig 'Adelaar' tijdelijk in bedrijf als fiets-voetveer in dienst voor de Rotterdamse Tramweg Maatschappij.
Het vaartuig werd in 1981 bij van Gelder te Gorinchem gebouwd en meet 17,2 x 4,3 x 1,8 meter. [DB 02320977]
Foto: Leo Schuitemaker, Hoek van Holland, 11 mei 2008. (groter formaat)


zonder
Ondanks de 'waterstaatkleuren' en het feit dat het vaartuig een openbare dienst, voor de R.E.T. verricht, is het toch eigendom van een privaat bedrijf te weten: Acta Marine van Laar in Den Helder. Het aantal passagiers lijkt tot 12 bepaart te zijn.
Foto: Leo Schuitemaker, Hoek van Holland, 11 mei 2008(groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken