top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Veerboten



Naar Menu ponten, veren, e.d..

Ook al noemt men het veerBOTEN, het zijn SCHEPEN!

zonder
Het motorpassagiersschip W. F. van der Wijck van de veerdienst Enkhuizen-Staveren. Lengte 64m, breedte 9,55m. In 1923 gebouwd door de gebroeders Pot te Bolnes en voortgestuwd door Kromhout motoren van 500 PK. [DB 03310264]
Bron: Schepen die Voorbij Gaan. (groter formaat)


zonder
En zo zag het er dan in het echt uit! Het schip is nog steeds in gebruik! Na als 'Erasmus' voor de Rotterdamse veerdienst Spido te hebben gevaren, is het schip na 1974 ondermeer als Schippersinternaat Hollands Glorie, Dordrecht, in gebruik geweest. Sinds 2003 weer omgedoopt tot Erasmus en in gebruik als logeerboot.
LINK: Fraaie in formatieve website over het schip en het huidige gebruik.
Bron foto: Schepen die Voorbij Gaan. (groter formaat)


zonder
De 'Waddenzee' uit Harlingen is geen beurtschip, maar de voormalige veerboot naar Ameland. (De grens tussen beurt- en veerdiensten is lastig te trekken.....) Het vaartuig werd in 1920 bij Boot te Alphen a/d Rijn gebouwd. Afm. 30,17 x 6,35 x 1 m. De kruiphoogte bedraagt 5,7m. Voortstuwing: in eerste instantie 2x 40 pk Kromhout, in 1948 vervangen door 2x 80 pk GM en vervolgens 2x ca. 112 PK Scania. Het vaartuig kon als veerpont 320 passagiers vervoeren. [DB 02204326].
Foto: Pieter Klein, Sneekermeer, juli 1997? (groter formaat)


zonder
De 'Waddenzee' voer na de tewaterlating voor rederij Wagenborg en heeft dat tot 1969 volgehouden, daarna werd het geëxploiteerd voor de sportvisserij.
Foto: Pieter Klein, Sneekermeer, juli 1997? (groter formaat)


zonder
De Dokter Wagemaker van de veerdienst Den Helder - Texel. Het schip kwam in 2005 in de vaart en meet ca. 130 bij 22,7 meter. De diepgang bedraagt ruim vier meter. Het schip beschikt over vier Caterpillar motoren van elk 2860 PK. Aan boord is plaats voor maximaal 300 voertuigen en 1750 passagiers.
Foto: R. Mulder, Den Helder. 7 maart 2006. (groter formaat)


zonder
Een sfeervol plaatje met de 'Dokter Wagemaker' op weg naar de veerhaven van Den Helder. Het schip is vernoemd naar de oprichter van de rederij de Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming; kotweg TESO.
Foto: R. Mulder, Den Helder. M aart 2006. (groter formaat)


zonder
De 'Friesland' van de veerdienst Harlingen-Terschelling + Vlieland. Het schip meet 67 x 15,5 x 3 meter en beschikt over twee MAK motoren van ca. 2000 PK elk. Er is plaats voor 1350 passagiers en maximaal 100 personenauto's. Het schip werd in 1988 bij Van der Giessen de Noord te Krimpen aan den IJssel gebouwd.
Foto: R. Mulder, 18 juli 2006. (groter formaat)


zonder
De 'Groningerland' voer een dienst tussen Borkum, Emden en Eemshaven. Het schip werd in 1991 bij de Husumer Schiffswerft, Husum, Duitsland gebouwd en meet 44,44 x 12,2 x 1,88 meter. Het is uitgerust met twee Deutz MWM TBD 604 BL 6 motoren van 1700 PK. In 2006 verkocht.
Foto: R. Mulder, Borkum, 8 juli 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Midsland' van de veerdienst Harlingen - Terschelling + Vlieland. Het schip dat in 1974 bij de Cassens Werft te Emden, Duitsland gebouwd werd, meet 63 x 12,4 x 2,62 m. In 1989 werd het met 15 meter verlengd. Het bezit twee Atlas MaK 8M 282 AK motoren van 1250 pk elk en kan 65 auto's en 1200 passagiers vervoeren. Het vaart voor de rederij Doeksen. Tussen 1974 en 1994 voer het echter voor AG Ems uit Emden en droeg toen de naam 'Rheinland'. [DB 02718396]
Foto: R. Mulder, Harlingen juli 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Noord-Nederland' van Rederij Doeksen is in feite geen veerboot maar een ro‑roschip! In de praktijk lijkt het neer te komen op een dienst die uitsluitend vrachtwagens vervoert en bij wie de afvaarten afhankelijk van het aanbod zijn. Het is bedoeld voor het vervoer van stoffen die beter niet in combinatie met passagiers vervoerd kunnen worden en om de gewone veerboten te ontlasten. Het werd in 2002 bij ASB Harwood, Harwood, Australië gebouwd en meet na verlenging in 2017 met 20 meter 65,6 bij 15 meter; het laadvermogen bedraagt 450 ton. (opgave Doeksen) [DB 02325765]
Foto: R. Mulder, Harlingen juli 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Ost Friesland', Borkum. In 1985 bij Jansen Werft, Leer, Duitsland tewatergelaten. Afmetingen: 79 x 12,6 x 2,6 meter. Motorvermogen 2600 PK afkomstig van twee MaK 6M 332 AK motoren. Capaciteit: 1200 passagiers en 70 auto's.
Foto: R. Mulder, Emden 8 juli 2007. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken