Door de bagger op één plaats te verzamelen wordt de overslag
in wegtransport een stuk eenvoudiger, bovendien wordt dan niet overal de oever vervuild en het gazon beschadigd.
Foto: B. Post. Plaats en datum onbekend. (groter formaat)
De vaartuigen trekken zich met kabels door de wateren. Met een conventionele voortstuwing zou hiervoor niet de benodigde kracht ontwikkeld kunnen worden.
Foto: B. Post. Plaats en datum onbekend. (groter formaat)
Zelfs in smalle slootjes kunnen deze veegboten uit de voeten. Ze beschikken
over voldoende vermogen om ook zware objecten voor zich uit te duwen.
Foto: B. Post. Plaats en datum onbekend. (groter formaat)
Een veegboot te Amersfoort Schothorst.
De constructie van het veegnet is simpel en doeltreffend.
In de linkerbenedenhoek de staalkabel waaraan het object zich voorttrekt.
Foto: Pieter Klein, Amersfoort, 25 mei 2012. (groter formaat)
De stuurinrichting van dit soort machines. Men heeft nauwelijks
snelheid dus een roer zal niet werken. Men moet dus de bodem gebruiken om zich in de juiste positie te duwen.
Foto: Pieter Klein, Amersfoort 25 mei 2012. (groter formaat)
De bagger werd met een gewone lepelgraver in vrachtwagens gedumpt. Wat rest is een hoop drijfvuil en erg troebel water.
Foto: Pieter Klein, Amersfoort 25 mei 2012. (groter formaat)
Een maai-veegboot met het bijbehorende transportmiddel
in de Meerwijk te Haarlem.
Foto: Pieter Klein, augustus 2015. (groter formaat)