Vakantieschepen zijn net als de
Rijnpassagiersschepen en de
charterschepen ingericht voor het maken van meerdaagsetochten. Er treed dan ook steeds meer een begripsvervaging op. Geruime tijd verbond men de term echter
motorvrachtschepen, die met betrekkelijk eenvoudige ingrepen geschikt gemaakt waren voor het houden van vakantietochten. In sommige gevallen wordt een dergelijke vakantie gecombineerd met (dagelijkse) fietstochten, de fiets-vaarvakanties, of er wordt een combinatie van varen, fietsen, wandelen en excursies aangeboden. Nog een andere vorm is de varende zeil- of kanoschool.
Anders dan bij de chartervaart gaat het vaak om individuele boekingen, en anders dan bij de Rijnpassagiers schepen geven de schepen minder de indruk een varend hotel te zijn en wordt het vermaak vaker van
boord, dan aan boord gezocht.

De
Luxe-motor 'Steile Bank' wordt momenteel als vakantieschip gebruikt. De
thuishaven is Amsterdam. Het schip werd op de werf van Hellemans te Boom, België gebouwd en meet 34,5 x 5,06 x 1,3 meter.
[
DB 03170639]
Foto: F. Logghe, Amsterdam, 14 april 2007.(
groter formaat)

De Luxe-motor 'Vertigo' werd, in opdracht van J.E Kleine uit Hoogeveen, als de
Onderneming, door de
scheepswerf van den Adel uit Papendrecht, in 1926 gebouwd.
Oorspronkelijk was het schip uitgerust met een
Kromhout
60pk motor, nu vaart het met een DAF 120pk. De Vertigo is 30,35m lang, 5,06m breed en heeft een
diepgang van 1,2m.
[
DB 02302946]
Foto: F. Logghe; Amsterdam 14 juli 2007. (
groter formaat)

Luxe-motor 'Anna Maria V'. Het schip werd in 1929 bij scheepswerf Volharding te Stavoren gebouwd en meet thans na
verlenging met 7 meter: 33,43 x 5,04 x 1,32 meter. Achtereenvolgens droeg zij de namen 'Jacoba', 'Elwi', 'Aldebaran', 'Vrijbuiter', en 'Laetitia' voor het dus 'Anna Maria' werd.
[
DB 02001066]
Foto: Leo Schuitemaker, Delft 28 september 2007. (
groter formaat)

Voormalige
sleepkast 'Potla'. Het schip werd in 1929 bij Hendriks te Dodewaard gebouwd en mat toen 52,2 x 7,12 x 2,38 meter. Het laadvermogen bedroeg 564 ton.
Tot 1994 heette het schip Bertha, daarna Obduro
en in 2007 werd het Potla.
DB 02304310.
Foto: Leo Schuitemaker, Schoonhoven juli 2007. (
groter formaat)