top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Vakantieschepen



Naar Menu passagiersschepen e.d..

Vakantieschepen zijn net als de Rijnpassagiersschepen en de charterschepen ingericht voor het maken van meerdaagsetochten. Er treed dan ook steeds meer een begripsvervaging op. Geruime tijd verbond men de term echter motorvrachtschepen, die met betrekkelijk eenvoudige ingrepen geschikt gemaakt waren voor het houden van vakantietochten. In sommige gevallen wordt een dergelijke vakantie gecombineerd met (dagelijkse) fietstochten, de fiets-vaarvakanties, of er wordt een combinatie van varen, fietsen, wandelen en excursies aangeboden. Nog een andere vorm is de varende zeil- of kanoschool.
Anders dan bij de chartervaart gaat het vaak om individuele boekingen, en anders dan bij de Rijnpassagiers schepen geven de schepen minder de indruk een varend hotel te zijn en wordt het vermaak vaker van boord, dan aan boord gezocht.

zonder
De Luxe-motor 'Steile Bank' wordt momenteel als vakantieschip gebruikt. De thuishaven is Amsterdam. Het schip werd op de werf van Hellemans te Boom, België gebouwd en meet 34,5 x 5,06 x 1,3 meter. [DB 03170639]
Foto: F. Logghe, Amsterdam, 14 april 2007.(groter formaat)


zonder
De Luxe-motor 'Vertigo' werd, in opdracht van J.E Kleine uit Hoogeveen, als de Onderneming, door de scheepswerf van den Adel uit Papendrecht, in 1926 gebouwd. Oorspronkelijk was het schip uitgerust met een Kromhout 60pk motor, nu vaart het met een DAF 120pk. De Vertigo is 30,35m lang, 5,06m breed en heeft een diepgang van 1,2m. [DB 02302946]
Foto: F. Logghe; Amsterdam 14 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Luxe-motor 'Anna Maria V'. Het schip werd in 1929 bij scheepswerf Volharding te Stavoren gebouwd en meet thans na verlenging met 7 meter: 33,43 x 5,04 x 1,32 meter. Achtereenvolgens droeg zij de namen 'Jacoba', 'Elwi', 'Aldebaran', 'Vrijbuiter', en 'Laetitia' voor het dus 'Anna Maria' werd. [DB 02001066]
Foto: Leo Schuitemaker, Delft 28 september 2007. (groter formaat)


zonder
De kempenaar 'Angeline' mat 49,92 x 6,6 x 2,3 meter.
Het laadvermogen bedroeg ruim 416 ton.
Het schip werd gebouwd bij scheepswerf Piet Hein te Bolnes. [DB 02100490]
Foto; Ruud Mulder, AR-kanaal, Amsterdamse brug, 31 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Luxe-motor 'Hoop op Welvaart' werd in 1923 gebouwd op de werf van weduwe De Jong te Garmerwolde. Het mat 28,28 x 5 x 1,82 meter en kon 129 ton laden. In 1966 ging het Corma heten en in 1983 Fenna om 1991 weer terug te keren naar de doopnaam. DB 02301638.
Foto: Leo Schuitemaker, 3 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Voormalige sleepkast 'Potla'. Het schip werd in 1929 bij Hendriks te Dodewaard gebouwd en mat toen 52,2 x 7,12 x 2,38 meter. Het laadvermogen bedroeg 564 ton.
Tot 1994 heette het schip Bertha, daarna Obduro
en in 2007 werd het Potla. DB 02304310.
Foto: Leo Schuitemaker, Schoonhoven juli 2007. (groter formaat)


zonder
De klipper 'Friesland' van Geuzenhof Charters uit Uitwellingerga (fr). Het schip werd in 1897 bij van den Adel in Papendrecht gebouwd en mat 29 x 5,4 x 2,02 meter. Het schip mocht 185 ton laden. SchepenDB.
Foto; Leo Schuitemaker. juni 2005(groter formaat)

Bestandsrevisie maart 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken