>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Het skûtsje 'Twee Gezusters'


Naar menu: 'Oude Schepen'.
Naar menu 'Fotoseries'.


zonder
Het ijzeren skûtsje 'Twee Gezusters' werd in 1897 bij Barkmeijer aan de Woudvaart te Sneek gebouwd. Met een ouderdom van 111 jaar is het één der oudste skûtsjes die nog rond varen. De tand des tijds heeft, hier en daar, flink aan het schip geknaagd, maar er wordt het nodige gedaan om het scheepje in oude luister te herstellen. Jammer dat de nieuwe roef een beetje aan de hoge kant is.
De mast lijkt van de veel besproken stagbocht voorzien te zijn.
Foto: Pieter Klein. Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Veertient jaren eerder zag het scheepje er zo uit. Restauratieprojecten zijn kostbaar en aangezien slechts weinigen het geld voor het opscheppen hebben, duurt het vaak jaren voor dat een dergelijk project afgerond is.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen (fr.) 1994. (groter formaat)


zonder
Als ik me niet vergis, is het dit scheepje dat op een plattegrond (2de druk anno 2000) van de Gemeente Westerveld (met o.a. Havelte en Diever) zeer onterecht als een oude trekschuit aangemerkt wordt.

Op de wegerij van de twee Gezusters is wat extra lood en oud ijzer aangebracht; niet fraai, maar wel makkelijker bij het zetten van de mast.
Barkmeijer in Sneek bouwde zeer fraaie schepen. Voor de boegen gebruikte ze wel minder gangen dan sommige andere Friese scheepsbouwers, maar wisten er ondanks dat toch een mooie ronding aan te geven.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Het scheepje meet 14,39 x 3,25 x 1,08 meter en was 20 ton groot. Het werd gebouwd voor Feike Oppewal te Oudega (aan de Aldegeaster Brekken)
(Bronnen: skutsjehistorie.nl en Meting S909N)
Een typerend verschijnsel bij de stuiten op schepen van Barkmeijer Sneek was het ontbreken van een zichtbare hoeklijn tussen stuit en romp.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)



zonder
Het nieuwe roefje is wel in stijl gehouden, maar wijkt toch duidelijk af van wat er oorspronkelijk gestaan moet hebben. Nu ja, liever een kleine aanpassing en mensen die een schip wel onderhouden, dan originaliteit die men weg laat rotten.
Zoals bij zoveel skûtsjes heeft men ook hier een fraai geschilderde spiegel.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Zoals hier te zien is, heeft men de achterstevenbak, al op moeten lappen. De achterste stuiten zijn geheel weggerot en de roest heeft duidelijke littekens nagelaten. Het poortje in de kont heeft nog het klassieke model; een jaar later bouwde men op dezelfde werf een schip met ronde patrijspoorten. De overgang naar een nieuwe periode of hadden de opdrachtgevers gewoon verschillende wensen?
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De overgang van berghout naar stuit op de bakboordsachterboeg. Vroeger werd alle loze ruimte vaak met hout gevuld. Een dergelijke constructie kon bij goed onderhoud ongeveer dertig jaar blijven zitten, daarna moest de zaak vervangen worden. Op een zeker moment kwam men er echter achter dat beton en cement een betere vulling waren. Veel van de orginele stuiten zijn gered door het tijdig vervangen van het vulhout. Helaas is dat hier dus niet gebeurd of had men soms een slechte kwaliteit cement gemengd?.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)



Bestandsrevisie Augustus 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken