top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


De Tijd zal 't Leren II

deel 2



Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar Beurtdienst de Hoog.
Naar menu fotoseries.
Naar deel 1.


zonder
De 'De Tijd zal 't leren II' laat duidelijk de gebruikelijke opstelling van de stuurhut bij een Luxe-motor zien. Vanuit het gangboord krijgt men eerst de deksprong naar het gepotdekselde achterdek, met het brugdek voor de stuurhut en ganboorden naast de salonroef. Een deel van de machinekamer, met in de voorzijde drie patrijspoorten, steekt boven het achterdek uit en daarop is de stuurhut geplaatst. De stuurhut kan met een trapje van twee treetjes bereikt worden. De toegang tot de machinekamer zelf bestaat uit een stalen deur in de zijkant van de stuurhut.
Foto: Noorderkolk Oranjesluis, mei 2005. Inzender: T. de Hoog, Gouda.
(groter formaat)


zonder
Hier een kijkje op de stalen luikenkap. De stalen luikenkap van beurtschepen is over het algemeen minder bol, dan die van een stalen Belgische luikenkap. Soms zijn de luiken zelfs geheel vlak.
Onderlangs de den de spalkbeugels die gedienstig konden zijn wanneer men de luiken of eventuele lading daarop, spatwaterdicht wilde afdekken. Verder op de kap ligt een kleedje. Vermoedelijk heeft men een beetje last van lekkage. OP het potdeksel is de takel van de gaarde of boomgei vastgezet.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 30 juni 2009. (groter formaat)


zonder
Voor de stuurhut de ligbok voor de mast. De bok is tevens voorzien van een extra steuntje voor de giek/laadboom. Duidelijk zichtbaar zijn de handgrepen aan de stalen luiken, dezen maakten het mogelijk om, indien gewenst, de luikenkap te verzegelen door een zegeldraad door de handgrepen en de spalkbeugel op de den te rijgen. Op de voorgrond twee spanschroeven van de zijstagen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 30 juni 2009. (groter formaat)


zonder
Een hijstuig hoort natuurlijk op een dergelijk schip, maar het is toch heel wat anders of je dat moet kopen en onderhouden om je brood mee te verdienen, dan wanneer je dat eigenlijk alleen maar voor het mooi hebt. Het is prettig dat er toch mensen zijn die het er voor over hebben, waardoor wij nu nog kunnen zien hoe het was. Dat men nu pershulzen gebruikt in plaats van staaldraadsplitsen is iets wat we dan maar voor lief moeten nemen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 30 juni 2009. (groter formaat)


zonder
De stuurboordskooi in het vooronder. Vaak was er aan bakboord ook een kooi. Er tussen in bevond zich meestal de kettingbak en de overige ruimte, onder de kooien en zelf onder de vloer, in de hel, werd gebruikt voor de berging van verf, draad, touw, en ander materiaal.
Inzender T. de Hoog, Gouda. (groter formaat)


zonder
De achterwand in de roef. De orginele betimmering is noch aanwezig, maar moet natuurlijk weleens flink onderhanden genomen worden.
Normaal bevindt zich in dit deel van de roef het slaapvertrek, maar aangezien het schip voor de goederenbeurtvaart gebruikt werd, bood het vooronder voldoende slaap mogelijkheid
.
Inzender T. de Hoog, Gouda. (groter formaat)



Bestandsrevisie Juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken