top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Tankschepen

Deel 1



Naar menu moderne schepen.


zonder
Winter 62-63, het motortankschip 'Wedausee' te Minden (D) in het ijs. Het schip werd in 1929 als 'Algeria' voor Phs van Ommeren NV in Rotterdam te water gelaten en werd in 1941 tot motortankschip verbouwd. Het schip mat ca. 65 x 8 x 2,03 meter en het laadvermogen bedroeg 703 ton. [DB 02304071]
Foto: Archief Dieter Henken. (groter formaat)


zonder
De 'Esso Nederland 71' op haar allerlaatste vaartochtje. Het schip werd in 1959 bij scheepswerf 'Piet Hein' te Papendrecht gebouwd, werd later met circa 9 meter verlengd, het meet sindsdien 89 x 9,49 x 2,63 meter, is daardoor 1382 ton groot en beschikt over twee Bolnes motoren van 350 PK elk. [DB 03230346]
Foto: Leo Schuitemaker, 16 januari 1991. (groter formaat)


zonder
Het tankschip 'Elto' werd in 1962 bij de Schiffswerft und Maschinenfabrik Mainz-Gustavsburg (D) gebouwd. Het schip meet 80 x 9 x 2,7 meter, is ca. 1323 ton groot en beschikt over een Deutz RBV 6 M 545 motor van 750 PK. [DB 06002501] Het schip is op opvallende wijze geschilderd.
Foto: Leo Schuitemaker, Botlek 11 maart 2007. (groter formaat)


zonder
De tanker 'Calpam 23' werd in 1962 gebouwd als 'PAM 23' bij Bodewes - Millingen en voortgestuwd door een 800 pk Crossley. De afmetingen bedroegen 79,92 x 9,05 x 2,62 meter en het was 1247 ton groot. Het was het eerste schip van de vloot dat met radar uitgerust was. In 1970 omgedoopt tot Calpam 23. [DB 02311461]. De fotograaf, die lange tijd vice-voorzitter van de vereniging De Binnenvaart was, was op dat moment in het kostbare bezit van een Agfa Click (of misschien een Clack).
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 1973. (groter formaat)


zonder
De 'Calpam Twin' is samengesteld uit 'Calpam 22' en 'Domphoorn'. Het schip is in juli 2000 in 's-Gravendeel gesloopt. Fotoserie over de (ver)bouw en het schip.
Foto: Jan Verduin, Breskens. (groter formaat)


zonder
De 'Esso-Nederland 72' te Belfeld. Het in 1964 bij scheepswerf 'Piet Hein' te Papendrecht gebouwde schip is 1556 ton groot en meet 89,8 x 11 x 2,6 meter. [DB 03011795] De achterover vallende verschansing op het voorschip, het 'gebroken neusje', was in die jaren iets nieuws wat in eerste instantie voornamelijk op leurbootjes, tankers en sleepboten toegepast werd.
Foto: Leo Schuitemaker, 1984. (groter formaat)


zonder
De 'Esso-Nederland 72' (later Lingestroom) is een fraai gelijnd schip, werkelijk een lust voor het oog. Alleen dat de roef stapsgewijs versmalt, vind ik iets minder fraai. Later, in ieder geval na 1994 is de roef wat veranderd en verdween dat.
(Mooie foto's van de '72' zijn te vinden op aukevisser.nl)
Foto: Leo Schuitemaker, Belfeld 1984. (groter formaat)


zonder
Het schip op 23 augustus 1995 op het Markermeer.
Foto: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Motortankschip 'Eiltank 13' van Eiltank Schiffahrt GmbH & Co in Aschaffenburg (D) vaart de sluis binnen. Het schip meet sinds de verlenging met bijna 17,5 meter! 87 x 9 x 2,74 meter, is 1454 ton groot en beschikt over een MAN diesel met een vermogen van 878 PK. Het schip werd in 1971 bij de Schiffswerft und Maschinenfabrik Mainz-Gustavsburg (D) gebouwd. [DB 04400200]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 16 september 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Eiltank 13' van achteraf gezien. Hoe men een dergelijk achterschip noemt is me niet bekend; het is trouwens ook helemaal niet zeker dat er een naam voor deze vorm verzonnen is, maar ik vind het best een aardig model.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 16 september 2007. (groter formaat)


zonder
Motortankschip 'Alberdina' werd in 1993 in Polen gebouwd, bij Olthof te Capelle a/d IJssel afgebouwd, mat 110 x 11,4 x 3,62 meter, beschikte over een 1680 PK Deutz en was 2615 ton groot. [DB 04803910] Moderne tankers worden vaak gekenmerkt door het feit dat het trunkdek boven het bovenboord ligt en als overpad tussen voor- en achterdek gebruikt wordt waardoor de dekhoogte van voor en achterschip duidelijk minder is. Als men dan ook nog de gangboorden weglaat, krijgt men helemaal de indruk alsof het gehele voor- en achterschip verlaagd zijn.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 22 april 2007. (groter formaat)



zonder
Een zuiderbuur; het motortankschip 'Breitling'. Afmetingen 110 x 13,6 x 4,5 meter en 4278 ton groot. Het schip beschikt over een 1800 pk A.B.C. [DB 06004182] Anders dan bij de hierboven geplaatste 'Alberdina' beschikt de 'Breitling' juist over een verhoogd voordek en is het achterschip nauwelijks verlaagd. Opvallend is de gemodificeerde nep-stroomlijnschoorsteen.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 11 maart 2007. (groter formaat)


zonder
Een modern tankschip; de 'Cleopatra' uit Rotterdam. De gangboorden ontbreken, in plaats daarvan loopt men over de ladingtanks naar voor. De gangboordbolders staan op het trunkdek. Het schip is 1475 ton groot en meet 84,87 x 8,82 x 3,3 meter. Het werd in 1974 bij van Goor, Monnikendam gebouwd. [DB 02007370]
Foto: Pieter Klein, Grouw, januari 2001. (groter formaat)

Naar deel 2.

bestandsrevisie juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken