>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



tankduwvaart



Naar menu duwvaart.


zonder
Het koppelverband met het duwtankschip 'Libertas' en de 'tankbak' 'Libertas II' vaart de Volkeraksluizen binnen. De 'Libertas' is in 1987 bij Scheepswerf Harlingen gebouwd en meet 110 x 11,4 x 3,6 meter. Het laadvermogen bedraagt 2525 ton. Het schip beschikt over 2x 1800 PK Mitsubishi. [DB 02318222]
Foto: Leo Schuitemaker, 19 mei 2001. (groter formaat)


zonder
Het duwtankschip 'Bodensee' met een hefstuurhut die met een schaarconstructie geheven wordt. Het schip meet 82 x 8,98 x 3 meter, laadt ca. 1500 ton en beschikt over tweemaal 950 Mitsubishi. Het schip werd in 1972 op de Elsflether Werft te Elsfleth (D) gebouwd. [DB 06003980]
Foto: Leo Schuitemaker, augustus 2005, Sliedrecht. (groter formaat)


zonder
Het achteraanzicht van de 'Bodensee'. Opvallend zijn de twee zware omhooggerichte uitlaten en de ver uitgebouwde brugvleugels.
Foto: Leo Schuitemaker, augustus 2005, Sliedrecht. (groter formaat)


zonder
Opvallend is het tankduwbakje 'Skarsterlân', De werf van J. Oelkers in Hamburg bouwde dit bakje, met een laadvermogen van bijna 500 ton in 1968.
De afmetingen zijn ca. 31 x 8,25 x 2,75 meter.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, oktober 2009. (groter formaat)


zonder
Het tankbakje vaart vaak in combinatie met het tankschip 'Avontuur' waarvan verteld wordt dat het verpompbaar afval van onder meer de waterzuivering te Leeuwarden transporteerde naar een baggerstort nabij het knooppunt van Bolswardervaart en Van Harinxmakanaal.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, oktober 2009. (groter formaat)


zonder
Het koppelverband 'Avontuur' en 'Skarsterlân' varend op het Pikmeer. De 'Avontuur' werd in 1925 bij De Hoop van de Gebr. Tijssen te Leiden gebouwd. Het schip meet 50 x 6,6 x 2,25 meter en is ca. 510 ton groot. [DB 03030251]
Foto: Pieter Klein, Grou, september 2009. (groter formaat)


zonder
Afgeladen blijft er bij tankschepen niet erg veel meer boven water uitsteken, het geen voor de foto een nadeel is. De tankduwbak 'Orca' werd in 1970 bij de Rheinwerft Walsum te Walsum (D) gebouwd en mat 76,44 x 11,2 x 3,7 meter en heeft een laadvermogen van 2447 ton. [DB 02322405]
Foto: Pieter Klein, Rotterdam, augustus 2011.(groter formaat)


zonder
De tankduwbak 'Northtank I' werd in 1991 bij de Neue Oderwerft, Eisenhüttenstadt (D) gebouwd en mat 64,95 x 8,2 x 2,36 meter en is ca. 931 ton groot. [DB 02327540]
Foto: Leo Schuitemaker, Schelde-Rijnkanaal, april 2009. (groter formaat)


zonder
Ook de tankduwbak 'Ecoelbe' werd, eveneens in 1991 bij de Neue Oderwerft, Eisenhüttenstadt (D) gebouwd. Ook de afmetingen zijn gelijk. De maximale diepgang is volgens de laatste gegevens op 2,5 meter gebracht waardoor het laadvermogen op 945 ton is gekomen. [DB 05112110]
Foto: Leo Schuitemaker, Schelde-Rijnkanaal, april 2020. (groter formaat)


zonder
De bak wordt geduwd door de duwboot Ecoforce. De namen doen bepaalde verwachtingen wekken, maar men vaart gewoon voor de Hamburger Bunker Service GmbH en ik geloof niet dat hun diensten opmerkelijk groener zijn dan die van vergelijkbare bedrijven. Informatie op dat punt is welkom.
Foto: Leo Schuitemaker, Schelde-Rijnkanaal, april 2020. (groter formaat)


zonder
Het sleeptankschip 'Limburgia' fungeert alweer het grootste deel van zijn loopbaan als tankduwbak (beter gezegd duwsleeptankschip of nog beter: geduwd sleeptankschip). Het schip, ten tijde van de foto 'Johanna' geheten werd in 1951 bij Jos Boel & Zn. te Temse (B) gebouwd en
meet thans 115,18 x 13,58 x 2,98 meter. Het is 3456 ton groot. [DB 02307825]
Foto: Gunter Dexheimer, Beibesheim am Rhein 1991.
Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
De 'Johanna' wordt geduwd door duwboot 'De Ruyter'. Deze werd in 1974 bij Scheepswerf De Donge BV in Raamsdonksveer gebouwd
en meet 20 x 9,50 x 1,6 meter. De voortstuwing bestaat uit twee
Detroit diesels van 1120 PK. [Bron: binnenvaart.eu]
Foto: Foto: Gunter Dexheimer, Beibesheim am Rhein 1991.
Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


Bestandsrevisie Mei 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken