>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Stoomsleepboten

Deel 2


Naar menu sleepvaart.


zonder
Stoomsleepboot 'Amical' op het droge. Zinken zal hij niet meer, maar daarom mag men nog wel wat aan het onderhoud doen. Zeker als men dit een museumstuk vindt.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen 17 april 2013. (groter formaat)


zonder
Een vrij kleine stoomsleper genaamd 'Matiette' bij de haveningang van Tervant.
Inzender: 'KvM' van Spitsen.be.(groter formaat)

zonder
Stoomsleepboot 'Hendrina' bij Grouw. Volgens bepaalde bronnen heeft het schip tussen '49 en '77 'Mariette' geheten! Het zelfde schip als hierboven? Foto: Pieter Klein, Grouw September 1980. (groter formaat)


zonder
De sleepboot 'Hendrina II' in De Lemmer. Het schip werd in 1913 bij C.W. van Straaten & van den Brink, Den Haag gebouwd
en mat 14,4 x 3,9 x 1,65 meter. [DB 03011775]
Duidelijk zichtbaar zijn de koelkast (1) met daar achter de, nog al ver naar achter geplaatste beting(2) en en de fraaie touwkluis (3) in de boeiing bij de achterbolder.
Foto: Pieter Klein, Lemmer eind jaren 90. (groter formaat)



zonder
De 'Hendrina II' vaart sinds 1995 onder de naam 'Jan de Sterke' en heeft thans als thuishaven Gorinchem. De uit 1913 stammende Kreber stoommachine met een vermogen van 65 iPK doet nog steeds dienst.
Foto: Alie Mud, Kampen 2010. (groter formaat)


zonder
De 'Scheelenkuhlen' werd in 1927 door J. Oelkers in Hamburg, Duitsland, gebouwd, meet 21,4 x 5,6 x 1,8 meter en beschikt over 220 pk stoommachine van Christiansen & Meyer. [SchepenDB]
'Scheelenkuhlen' is een geleidelicht aan de Noordoever van de Elbe en staat ook bekend als geleidelicht Scheelenkuhlen/St. Margarethen. Onderlicht SK/SM. 53.880866, 9.261010 , bovenlicht SK 53.88167, 9.29000 , bovenlicht SM 53.88833, 9.25000.

Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 15 mei 2004. (groter formaat)


zonder
Stoomsleepboot 'Scheelenkuhlen' was in dienst bij Wasser- und Schifffahrtsambt Cuxhafen en heeft tot 1974 dienst gedaan op het traject Brunsbuttel, Cuxhafen, Elbemonding en de Duitse bocht. Het vaartuig deed tevens dienst als ijsbreker.
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 15 mei 2004.(groter formaat)


zonder
De stuurstand van de stoomsleepboot 'Scheelenkuhlen'. Tegen de stuurboordswand de spreekbuis en de telegraaf.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 23 augustus 2015. (groter formaat)


zonder
De 'Scheelenkuhlen' is één van de weinige schepen die heden ten dage nog met een spreekbuis uitgerust is. Onder in beeld de telegraaf en nog een deel van de stop met ingebouwde fluit waarmee de spreekbuis afgesloten kan worden.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 23 augustus 2015. (groter formaat)


zonder
De stoomsleepboot 'Johannes' werd in 1908 bij Cäsar Wollheim in Cosel, Duitsland, gebouwd, meet 15,54 x 4,45 x 1,55 meter en beschikt over een 95 pk Wollheim stoommachine. Het schip heeft nog het oude stokankerkluisgat. [SchepenDB]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht, 18 mei 2008. (groter formaat)


zonder
Stoomradersleepboot 'Ragnar'. In 1922 bij P. Smit in Rotterdam voor de Nederlandse Transportmaatschappij gebouwd. Het schip was uitgerust met 2x 800 ipk en mat 77,12 x 19,98 1,4 meter.
Al dit fraais werd in 1957 gesloopt. [DB 02302106]
Foto: Bubenheim. Jaar onbekend. (groter formaat)


zonder
De 'Fiat Voluntas XIV'. Het schip werd in 1912 bij de Wed. H. van Duijvendijk in Papendrecht gebouwd, mat 42,31 x 7,58 x 2,05 meter en was uitgerust met tweemaal 425 ipk. [DB 02100397]
Het schip voert twee stokankers aan de kranebalk.
Bron: Onbekend. Jaar onbekend. (groter formaat)


zonder
Een onbekende sleepboot met houten dek en verschansing ligt paraat bij de tewaterlating bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij aan de Conradstraat, te Amsterdam.
Van stapel loopt als bouwnummer 75 het vrachtschip ss. Achilles.
Foto: Gustaaf Oosterhuis. Amsterdam 15-08-1906. Bron: Stadsarchief Amsterdam bestand 010179000031 PD/cc0. (groter formaat)


zonder
Mogelijk de HOUTEN stoomradersleepboot De Zuiderzee of De IJstroom.
Foto: Jacob Olie, Westerdok Amsterdam 1862-1863.
Bron Stadsarchief Amsterdam nr 10019A001173 PD/cc0. (groter formaat)


Bestandsrevisie April 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken