>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Stoomsleepboten

Deel 1


Naar menu sleepvaart.


zonder
De stoomsleepboot 'Passe Partout' liggend aan de Quai Marie-Louise te Oudenaarde.
Fotograaf onbekend. Jaartal onbekend.
Inzender: 'KvM' van Spitsen.be. (groter formaat)


zonder
Sleepboten met een Amsterdams model zijn meestal motorsleepboten, in ieder geval kon ik in mijn verzameling alleen deze als stoomsleepboot vinden.
Fotograaf: onbekend. Locatie: Muidebrug te Gent.
Inzender: 'KvM' van Spitsen.be.(groter formaat)


zonder
Twee Stoomsleepboten bij de scheepswerf 't Kromhout' te Amsterdam.
Foto: Pieter Klein. Hoogte Kadijk, Amsterdam, 6 januari 1974. (groter formaat)


zonder
Sslb. Adelaar werd in 1925, bij scheepswerf Hubertina v/h W.H. Jacobs te Haarlem, voor rekening van P. Boudewijns in Rotterdam gebouwd. Het scheepje beschikt over 150 ipks en meet 20,1 x 5,1 x 2 meter. [DB 02301428]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht, 15 mei 2004.(groter formaat)


zonder
Stoomsleepboot 'Finland' werd in 1921 bij De Groot & van Vliet in Slikkerveer, voor rekening van P. Smit Jr. Nederlandsche Stoomsleepdienst NV in Rotterdam, gebouwd. Het scheepje beschikt over 225 ipks
en meet 22,5 x 5,27 x 2,2 meter. [DB 02002606]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 15 mei 2004.(groter formaat)


zonder
Stoomsleepboot 'Finland'. De eerste eigenaar was P. Smit Jr. Nederlandsche Stoomsleepdienst NV in Rotterdam en in die tijd voer het schip met een gele manchet met daarop de letter F.
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 15 mei 2004. (groter formaat)


zonder
De ster uit de TV-serie "Hollands Glorie"; de stoomsleepboot 'Furie'. [SchepenDB]
(Officieel een zeesleper, maar aangezien het schip meestentijds op het binnenwater vertoeft, vond ik de plaatsing van deze foto verdedigbaar.)

Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht, 15 mei 2005.(groter formaat)


zonder
De 'Hugo' werd in 1929 bij Botje Ensing in Groningen gebouwd; mat 18,5 x 5,2 x 2,3 meter beschikt over een stoommachine met 150 iPK. [DB 02010156]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 18 mei 2008. (groter formaat)

zonder
De voormalige stoomsleepboot 'Anna Sophia' werd in 1907 bij J.Th.Wilmink &. Co te Groningen gebouwd, mat 18,6 x 4,62 x 2,25 meter en beschikte over een Dam & Gorter stoommachine van 140 iPK. Deze heeft in 1948 het veld moeten ruimen voor een dieselmotor. [DB 03011775]
Foto: Pieter Klein, Oosterdok Amsterdam mei 2011. (groter formaat)

Naar Stoomsleepboten 2.

Bestandsrevisie April 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken