top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Steilsteven Dankbaarheid

Deel 2




Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries.

Naar deel 1.
Naar deel 3.
Naar zijschroefinstallatie.
Naar Interieur foto's.
Naar met Stro, Turf en Hout.


zonder
Zo op het eerste gezicht valt er weinig bijzonders aan de masttop van de 'Dankbaarheid' te ontdekken, maar er zijn toch een paar opmerkelijke zaken te zien.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Wanneer de mast gestreken is wordt er iets bijzonders zichtbaar. De galg is geen stuk smeedijzer, maar een gebogen stang. Normaal ligt de galg opgesloten tussen de bussen, maar hier is de galg er gewoon ingehaakt.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 2 september 2010. (groter formaat)


zonder
De hommer is ook al afwijkend. Niet achthoekig, zoals gebruikelijk is, maar vierkant.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 2 september 2010. (groter formaat)


zonder
Dat de voorstag (de staaldraad helemaal links) met een lus rond de top ligt is vrij gewoon. Uitzonderlijk is echter dat de ogen aan de mastband horizontaal in plaats van rechtop geplaatst zijn!
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 2 september 2010. (groter formaat)


zonder
Een dergelijke uithouder voor de vlaggelijnen heb ik ook nog nooit eerder gezien, maar ja, het zit meestal ook ver boven mijn blikveld.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 2 september 2010. (groter formaat)


zonder
De luikenkap met stalen merkels. Dit type merkel, een soort half-I profiel, was ook niet echt alledaags, heb ik me laten vertellen. Het lijkt er op dat het rond de jaren dertig in zwang was. Later gebruikt men vaak gelijkzijdig hoekstaal.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Opvallend aan deze luiken is dat de klampen niet geklonken maar gespijkerd zijn. Een stalen strip i.p.v. een houten klamp in het midden is minder ongewoon.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
In de stuurhutvoorwand zit een schuifdeur of deze nu open of dicht is hij zit altijd in je uitzicht. Het is dus maar goed dat er een raampje in zit.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 2 september 2010. (groter formaat)


zonder
Een groothoeklens vertekent natuurlijk aardig, maar desalniettemin is de stuurhut aan de krappe kant, edoch groot genoeg voor twee a drie man/vrouw.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Het stuurwerk van de 'Dankbaarheid'. Op het rad de slingerpen. Deze blijk je echt nodig te hebben, want je vaart zonder schroefwater op het roer en dat betekent dat een kleine roeruitslag nauwelijks effect heeft.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Het stuurwerk is eenvoudig en doeltreffend. Een kettingoverbrenging met een klein wiel op de as van het rad en een groot wiel op de uitgaande as, die voorzien is van een kruiskoppeling.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 september 2008. (groter formaat)


zonder
Het assenstruurwerk gaat via een haakse vertraging over in een roerwerk met stangen. Er wordt gebruik gemaakt van een overbrenging met schuine tandwielen, waardoor de drang op het roer direct op het rad overgebracht wordt, wat bij een zijschroefaandrijving voordelig kan zijn.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 2 september 2010. (groter formaat)


zonder
Ook dit is niet erg gebruikelijk meer: alleen zog en geen schroefwater langs het roer en toch een motorschip!
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 2 september 2010. (groter formaat)


Naar deel 1.
Naar deel 3.
Naar Interieurfoto's.
Naar met Stro, Turf en Hout.
Naar zijschroefinstallatie.

Bestandsrevisie september 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken