>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Snikken


Zie ook fotoserie Friese Snik Anne.
Zie ook fotoserie Rintjes Snikke.
Zie ook fotoserie jaagschuit Johannes Veldkamp.

snik_ggp03
Een Friese Snik met een beetje hooh opgebouwde roef. Helaas is de holte van deze scheepjes der mate gering dat, wil men stahoogte hebben, men wel voor een hoge opbouw moet kiezen.
Foto: Pieter Klein. Goingarijpsterpoelen, Friesland. (groter formaat)


a98
Dit is vermoedelijk de snik 'Jan' van H. Nieken uit Veendam. Het scheepje werd in 1913 te Hoogezand gebouwd en mat ca. 18,5 x 3,24 m. Dat was goed voor 31 ton laadvermogen. Het scheepje werd als motorschip gebouwd en was voorzien van een 22 pk sterke motor; fabrikaat onbekend. Het scheepje werd in geschreven in het kadaster onder 1252 B Gron 1929. Anders dan bij de Friese versie hiervoor ligt het berghout bij dit scheepje langs het bovenboord. De daarop geplaatste opbouw is vrij gebruikelijk voor dit soort scheepjes.
Anonieme inzender. (groter formaat)


12869
Deze onbekende Snik werd rond 1933 in het Groningse gefotografeerd. Het model van deze schepen lijkt rechtstreeks afgeleid van de ontwerpen van de in Harlingen geboren Folkert Nicolaas van Loon.
Anonieme inzender. (groter formaat)


konijnenb
Het door E. van Konijnenburg als trekschuit betitelde ontwerp waarin de ideeën van Van Loon verwerkt zijn. Bij de hiervoor getoonde stalen varianten is de stevenbalk gewijzigd in een enkele strip en het berghout omhoog gebracht, verder tonen ze erg veel overeenkomsten.
Bron: Ir. E. van Konijnenburg. (groter formaat)


hout
Houten snikken te Groningen rond 1900. Deze jaagschuiten hebben gewoon één enkele mast en deze staat gewoon in het midden. Bij het scheepje op de voorgrond is achterin een klein gedeelte voor de rijkere passagiers gereserveerd. Het voorste deel en het dak waren geschikt voor minderbedeelden, dieren en goederen.
Fotofragment: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. (groter formaat)


hout2
Eveneens een houten scheepje, mogelijk wat sommigen een Farrie noemen en ook te zien als de overgang naar de latere stalen modellen die men op bovenstaande foto's kan zien. Deze jaagschuit heeft de jaagmast wel aan de zijkant van het schip. Of het nu echt zoveel gunstiger was de mast aan de kant van het jaagpad te hebben vermeldt de historie niet.
Fotofragment: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. (groter formaat)


a94
Een aantal jaagschuiten. Links een paar Groninger Snikken (met een 'geknepen kontje'), rechts tegen de wal het model met de gebogen steven. Ook in Amsterdam verschenen rond 1900 beurtscheepjes met min of meer een gelijke voorsteven. Verder hadden die echter veel meer het model van een motorpakschuit.
Fragment Postkaart. (groter formaat)


trekschuit2
Veel trekschuiten waren Snikken of van een daarop gelijkend model.
Leeuwarden.


a93
Van heel andere orde is de Snik, die volgens G.C.E. Crone een Warmondse Snik zou moeten zijn. Dit was een vrachtscheepje van zuidwest Nederland. Volgens Crone lijkt dit model op de afbeelding van de Snik bij Groenewegen en is het model identiek aan die op de afbeelding bij Le Comte.
Afbeelding: Scheepvaartmuseum Amsterdam.


a92
De door Gerrit Groenewegen afgebeelde snik heeft mijnsinziens echter een vrij zware rechte steven. De beschrijving door P. Dekker geschreven in 1967 stelt dat deze Zuid-Hollandse schepen een vrij scherp voorschip hadden en ca. 26 ton groot waren. Hij ontleent deze beschrijving aan Le Comte.
Afbeelding: Gerrit Groenewegen. (groter formaat)


a91
De Snik van Pieter Le Comte lijkt het neusje te moeten ontberen, terwijl ook de beschrijving ons niets wijzer maakt over het uiterlijk van het schip. Heeft hij een stevenbalk en oorgaten willen tekenen of is deze prent verminkt. In ieder geval kan ik het niet met Dhr. Crone eens zijn omtrent de gelijkenis met het door hem getoonde model.
Afbeelding: Pieter Le Comte. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken