top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


mvs 'Athena' Decin, Tsjechië




zonder
Slepend vrachtschip Athena met een gevarieerde lading kratten en kisten de Volkeraksluizen verlatende. Het schip werd in 1973 bij Ceske Lodenice, Praag gebouwd, meet 79,96 x 9,35 x 2,4 meter, beschikt over een Skoda van 620 PK en is 1174 ton groot. [DB 08451042]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Het schip heeft een ruim voordek met een vrij kleine voorroef.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Het schip is voorzien van stevig ankergerei. Twee, aan elkaar gekoppelde, ankerlieren met daartussen een verhaallier. Het geheel wordt door een forse electromotor aangedreven. Op het neusje een flinke schijf voor de geleiding van de tros. Voor één van de trossen beschikt men over een touwhaspel. Merkwaardig zijn de op het dek geplaatste ringen.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


zonder
IJkmerk en diepgangschaal. Zoals te zien valt heeft het schip geen erg grote maximale diepgang, wat voor schepen uit Tsjechië niet ongebruikelijk is.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


zonder
De toch wel fraaigevormde verschansing op het achterschip.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Op het achterste deel van de roef zien we de sleepbeugels. Onder de sleepbeugels een extra boog voor de geleiding van de strang, die vanaf de lier, tegen de achterzijde van de roef, door de geleidingen, naar een keerschijf achter de stuurhut en dan over de sleepbeugels naar de sleep gaat.
Merk het beetje uitzonderlijke model van de bijboot.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Het lierwerk tegen de achterzijde van de roef bestaat uit twee ankerlieren op de uiteinden met daartussen aan bakboord de strangenlier, in het midden de aandrijving en aan stuurboord een verhaallier. Onder de plaat met het scheepsnummer bevindt zich waarschijnlijk een constructie voor de geleiding van de strang naar voor toe.
Merk de aanwezigheid van een schoorboom op de bovenkant van het lierwerk.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


zonder
De strang(en)lier, schoorboom en pikhaak van iets dichterbij. Te zien is dat de ankerketting na de eerste schakels uit damketting bestaat.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)

zonder
De keerschijf van de sleepinrichting tegen de achterzijde van de stuurhut.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


bestandsrevisie juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken