top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Sleepvletten & Duwsleepvletten



Naar menu sleepvaart.

zonder
De Zeemeeuw III van de Sleepdienst K.K.Damstra & Zn. te Hoorn is, in 1968 wel als duw-sleepvlet gebouwd, maar de duiventil is van latere datum. Het schip werd gebouwd bij van Goor, Monnikendam en afmetingen bedragen 15,36 x 4,45 x 1,7 meter.Het vaartuig beschikt over 450 PK sterke Caterpillar 3408 DI-TA.
[DB 02006618] [Fotoserie]
Foto: Pieter Klein, begin 1991 Willem III Sluizen Amsterdam. (groter formaat)


zonder
De sleepvlet 'Nautic' van J v.d. Rijt. Verdere gegevens ontbreken momenteel nog.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam november 1974. (groter formaat)


zonder
Ex-waterstaatsvlet 'Vlieger' werd in 1956 op scheepswerf 'De Lek' te Krimpen aan de Lek gebouwd en meet 12,67 x 3,65 x 1,1 meter. De vlet bezat een 6 cilinder Kromhout type GSK met een vermogen van 72 PK bij 1300 tpm. De Vlieger, tot 1984 gestationeerd op de Zeeuwse wateren, is vernoemd naar een water dat bij Hellevoetsluis in het Haringvliet uitmondde. Na 1984 werd het vaartuig particulier bezit. Opvallend detail: het scheepje is uitgerust met een enkele kruisbeting. [varenderfgoed.nl]
Foto: Pieter Klein, Wormerveer augustus 2013. (groter formaat)


zonder
Misschien geen echte sleepvlet, maar meer een inspectievaartuig.
De 'Lytse Griene' van Staatsbosbeheer.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, jaren 90. (groter formaat)


zonder
Een sleepvlet met de naam Lek. Geen thuishaven of eni-nummer te ontdekken.
Foto: Pieter Klein, Goutum, juni 2010. (groter formaat)


zonder
De sleepboot 'Geert' werd in 1967 bij de bekende sleepvlettenbouwer Schlieker & Zonen te Sliedrecht te water gelaten. Het scheepje was uitgerust met een 80 PK Henschel en mat 10,14 x 3,05 x 1,51 meter. Onder de eerste eigenaar E. Blok BV in Nieuwerkerk a/d IJssel heette het vaartuig 'Kortenoord 1' pas toen het in 1993 verkocht werd, is het Geert gaan heten en dat is dus zo, tot het moment van opname, gebleven. [Meetbrief R30878N]
Foto: Pieter Klein, Harlingen, juli 2010. (groter formaat)


zonder
Ik had ook liever wat fraaiers gezien, maar het is niet anders. De vlet 'Antje 11' te Kootstertille. Ook dit is een Schliekervlet. Zij werd te watergelaten met de naam 'Schelleke' (Vlaams voor sneetje, plakje, schijfje?) en mat 12 x 3.44 x 1.58 meter. Het schip bezat een 6 V 71 GM diesel met een maximaal vermogen van 240 PK. [DB 02323035] Het schip is sinds de foto alweer twee keer van eigenaar gewisseld en ziet er thans een stuk beter onderhouden uit
Ook is de ontsierende duiventil verdwenen.
Foto: Pieter Klein, Kootstertille februari 2011. (groter formaat)


zonder
De duwsleepvlet 'FN Diving III' wordt ingezet bij onderwaterreparaties in de regio Amsterdam. De vlet werd in 1955 als 'Johanna' bij de Firma Damen in Hardinxveld te water gelaten. Het scheepje beschikte over 187 PK MWM diesel
en mat 13,25 x 3,5 x 1,38 meter. [varenderfgoed.nl]
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, jaren 90. (groter formaat)


Bestandsrevisie maart 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken