>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Scheepsdelen Sleepschepen


Naar deel 1.
Naar deel 2.
Naar deel 3.
Naar sleepspitsen.

ntm
Een prachtig voorbeeld van stuurstand, bijgenaamd de 'erdaldoos' op een oud sleepschip met liggend stuurrad (haspel).
Neem even de moeite de afbeelding op groot formaat te bekijken, want tussen de kachelpijp op het vooronder en het 'knopje' aan de pen op de achterstevenbolder valt heel wat te zien.
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


aa
Zoals de prachtige ingang naar de roef, de scepters en strevels voor de zonnetent, de draadhaspel en schijven op de bolder voor de verhaaldraad en het achterankerlier.
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)

schuifkap
Natuurlijk ontbreekt ook de schuilkap (schuilhok, schuifkap) op dit schip niet!
Foto: Archief Hans Schuitemaker.


hs4
Op de "Wachis" (ex-Zuidland) is de oude stuurstand omgebouwd naar stuurhut maar er wordt nog steeds van een liggend haspel gebruik gemaakt.
Foto: Archief Hans Schuitemaker.(groter formaat)


slschip_meppel
Sleepschip Rika 2 [DB 02301434] Een moderne stuurhut met staand rad kon kleiner zijn dan eentje met liggend rad en daardoor kwam er ruimte vrij voor een theehut.
Foto: Pieter Klein, (groter formaat)


roer1
De bebouwing achterop deze sleepkast is verre van gebruikelijk.
De enorme roeren echter wel.
Foto: Pieter Klein, rond 1990, Biggemeer, Friesland. (groter formaat)


roer1det
Met de schuif in het roer, mogelijk linnet geheten, maar vaak gewoon (roer)schuif genoemd, kan de druk op en dus het effect van, het roer gewijzigd worden.


027
Vroeger had men echter meestal een echt roerzwaard of linnet
aan het roer bevestigd.
Foto: F. Logghe, 14 juli 2007, Antwerps scheepvaartmuseum. (groter formaat)


hv
Aan de voorkant van elk sleepschip treft men vaak een flinke kranebalk (ankerdavit) met dito stokanker. Op veel kanalen en in veel sluizen diende men, wanneer men over een stokloos anker kon beschikken, het stokanker binnenboord gehaald te worden. Hetgeen geen eenvoudig karwei is.
Foto: H. Visser, Zwolle. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken