Een prachtig voorbeeld van stuurstand,
bijgenaamd de 'erdaldoos' op een oud sleepschip met liggend stuurrad (haspel).
Neem even de moeite de afbeelding op groot formaat te
bekijken, want tussen de kachelpijp op het vooronder
en het 'knopje' aan de pen op de achterstevenbolder
valt heel wat te zien.
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)
Natuurlijk ontbreekt ook de schuilkap
(schuilhok, schuifkap) op dit schip niet!
Foto: Archief Hans Schuitemaker.
Op de "Wachis" (ex-Zuidland) is de oude stuurstand omgebouwd naar stuurhut maar er wordt nog
steeds van een liggend haspel gebruik gemaakt.
Foto: Archief Hans Schuitemaker.(groter formaat)
Sleepschip Rika 2
[DB 02301434]
Een moderne stuurhut met staand rad kon kleiner zijn dan eentje met liggend rad en daardoor kwam er ruimte
vrij voor een theehut.
De bebouwing achterop deze sleepkast
is verre van gebruikelijk. De enorme roeren echter wel.
Foto: Pieter Klein, rond 1990, Biggemeer, Friesland. (groter formaat)
Met de schuif in het roer, mogelijk linnet
geheten, maar vaak gewoon (roer)schuif genoemd, kan de druk op en
dus het effect van, het roer gewijzigd worden.
Vroeger had men echter meestal een echt roerzwaard of linnet aan het roer
bevestigd.
Foto: F. Logghe, 14 juli 2007, Antwerps scheepvaartmuseum. (groter formaat)
Aan de voorkant van elk sleepschip treft men vaak een flinke kranebalk (ankerdavit) met
dito stokanker. Op veel kanalen en in veel sluizen diende men, wanneer men over een stokloos anker kon beschikken, het stokanker binnenboord gehaald te worden. Hetgeen geen eenvoudig karwei is.
Foto: H. Visser, Zwolle. (groter formaat)