top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Sleepschepen

deel 2



Naar menu sleepvaart.


sleep_rotterdam
De sleepkasten 'Hasard' (rechts) en 'St. Maria'.
Als de schepen afgeladen zouden zijn dan zou er hier
ca. 2500 ton aan lading door het water gaan.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 22-10-2007. (groter formaat)


55
Rechts de 'St. Maria in 1929 bij De Groot & van Vliet te Slikkerveer werd gebouwd. Het schip meet 80 x 9,5 x 2,53 meter en is 1318 ton groot. [DB 02300159]
Let ook op het drievoudige roer.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 22-10-2007. (groter formaat)


57
Hecht met elkaar verbonden, worden zij voortgesleept. Beide schepen zijn voorzien van moderne schuifluiken; een heel gemak vooral bij schepen van dit formaat!
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 22-10-2007. (groter formaat)


58
De 'St. Maria' beschikt nog over een echte schippersvlet.
Let ook op het tandwielkwadrant onder de stuurhut.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 22-10-2007. (groter formaat)


59
Op de 'Hasard' heeft men een flinke tank, voor de kachel?, op het roefdek staan. De roef lijkt nog over ouderwetse houten raamkozijnen te beschikken. De 'Hasard' werd in 1925 bij Jonker & Stans te Hendrik Ido Ambacht gebouwd. Het schip meet 70 x 9,5 x 2,6 meter en heeft een laadvermogen van 1199 ton. [DB 02300159]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 22-10-2007.(groter formaat)


sleepschip_annie
De bijna traditionele bebouwing op het achterschip van een sleepkast. Sl.s. 'Annie', ex 'Gelderland IV', van de Gebroeders Eijer uit Zaanstad. Het schip werd in 1924 bij Bodewes in Millingen a/d Rijn gebouwd.
Het mat 79,96 x 9,46 x 2,5 meter en was 1336 ton groot. [DB 02100380]
Foto: Pieter Klein, Wachthaven Meppel, 27 maart 2001.)(groter formaat)


sl-schip-achter
Sleepschip Annie in de nog vrij nieuwe wachthaven te Meppel.
Het schip voer als Gelderland IV voor Gelderland Handel & Scheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. In 1964 ging het over naar schipper Kerst uit Schiedam en werd het de 'Alteratie'. Sinds 1977 draagt zij de naam 'Annie'.
Foto: Pieter Klein, 27 maart 2001. (groter formaat)


sls-annie270301c
Een mooi schip is niet lelijk, dus nog maar een fotootje van de 'Annie'. Na Alterratie geheten te hebben, werd het de Annie van de familie Eijer en uiteindelijk belandde het schip in 2005 in handen van de Firma Treffers te Haarlem
waar het in 2006 gesloopt werd.
Foto: Pieter Klein, 27 maart 2001. (groter formaat)


sleepkast_van_h
De 'In Spe III' van schipper A.Munters uit Giessen. De 'In Spe III' werd in 1925 bij Scheepswerf v/h P.A. Ruijtenberg, Waspik gebouwd. Het meet 80 x 9,5 x 2,6 meter en heeft een laadvermogen van 1350 ton. [DB 02302396]
Foto: Pieter Klein, van Harinxmakanaal 1982. (groter formaat)


sleepkast_zog
Het achterschip van de "In Spe III". Ondaks dat er hier circa 1300 ton lading met een aardig gangetje door het water gaat onstaat er niet veel beroering. Het zog is glad, vrij rustig met weinig kolkingen, wat dus wil zeggen dat het achterschip een uitstekende vorm moet hebben.
Foto: Pieter Klein, van Harinxmakanaal 1982. (groter formaat)


sleep-bij-grouw
Sleepboot "Secunda" [DB 02101661] met twee flinke sleepschepen in de aanhang op het Prinses Margrietkanaal ter hoogte van de Burd.
Foto: Pieter Klein, Pikmeer, Grouw. Eind jaren tachtig. (groter formaat)


laverna_vrachtruim
De Laverna op de sloophelling te Vlissingen. [DB 02306055]
Op de achtergrond de basis van het REM platform.
Foto Frederic Logghe, september 2006.(groter formaat)

De Laverna werd, bij Groot & van Vliet in Slikkerveer, in 1928 als sleepschip onder de naam Maria, in opdracht van W.J.A Vermeulen te Engelen, gebouwd. De Laverna mat 66.97 x 8.19m; 914 ton. In 1939 werd de Maria verkocht aan F.E Neve in Rotterdam die het schip herdoopten in Josina. Daarna voer het van 1955 voor J.E Neve in Rotterdam. Het schip werd in 1961 door de Gebroeders Kooiman in Zwijndrecht gemotoriseerd. Het schip werd met 3 GM 6 cyl. 300pk motoren uitgerust, twee voor de aandrijving en één voor de kopschroef. Daarna mat het schip nog 860 ton.
In 1971 kwam het schip in handen van A.F.M Neve in Rotterdam. In 1979 werd de Josina verkocht aan A.F Hulsman in Maasbracht en herdoopt in Progres. Een jaar later werd ze verkocht aan P Uuldriks in Maasbracht die het herdoopte in Fidessa. Van 1984 tot 2006 voer ze als de Laverna voor M.G Dekkers uit Rotterdam.
Tekst: Federic Logghe

laverna_stuurhut
Stuurhut en roef van de Laverna.
Foto genomen tijdens de sloop te Vlissingen in september 2006.
Foto genomen door Federic Logghe. (groter formaat)


laverna_droge
Schepen in afwachting van verdere sloop.
Foto: Federic Logghe, Vlissingen in september 2006. (groter formaat)


avanti-wachthaven160300
De 'Avanti II' uit Rotterdam. Het schip werd in 1925 op de werf 'Huis de Merwede' te Papendrecht gebouwd. Het mat 79,8 x 9,5 x 2,5 meter en ca. 1335 ton. [DB 02302251] Een mooi voorbeeld van een Rijn-herneschip.
Foto: Pieter Klein, Wachthaven, Meppel. 16 maart 2000. (groter formaat)


wachthaven160300b
De kont en de bijboot van sls 'Avanti' Rotterdam.
De bijboot wordt over het algemeen betiteld als 'een beenhakker'; het kan echter ook één van de vele varianten daarop zijn.
Foto: Pieter Klein, Meppel 16 maart 2000.(groter formaat)


ortwin-ex-morgenster-schuitemaker04
De sleepkast "Ortwin" (ex morgenster 5) passeert de Lorelei. Dit 1085 ton metende schip werd in 1906 gebouwd en op 21 april 1978 gesloopt. [DB 02102716]
Foto: Archief Leo Schuitemaker.(groter formaat)


ortwin-ex-morgenster-schuitemaker05
De Ortwin. Let op het enorme stokanker op het voorschip.
Foto: Archief Leo Schuitemaker. (groter formaat)


ortwin-ex-morgenster-schuitemaker07
De Ortwin aan het lossen in een Duitse haven.
Foto: Archief Leo Schuitemaker. (groter formaat)

Naar deel 3.

Bestandsrevisie April 2020.






Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken