top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Sleepschepen

deel 1



Naar menu sleepvaart.


zonder
Het sleepschip 'Vulcaan 65'. In 1925 door Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel gebouwd. Het schip mat 112,6 x 13,09 x 2,83 meter en laadde 2938 ton. Helaas is deze pracht in 1991 gesloopt. [DB 02302705].
Foto: archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Het sleepschip 'Jo' werd in 1902 onder de naam 'Grinart No. 2' bij de Gebroeders Pot te Bones gebouwd, mat 59,56 x 7,8 x 2,09 meter en had een laadvermogen van 710 ton. [DB 02302208].
Foto: archief Leo Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Tegen de wal ligt de sleepkast 'Eckewart'. Het werd in 1924 onder de naam 'Mercurius' bij van der Giessen te Krimpen a/d IJssel voor de Mercurius Maatschappij NV in Rotterdam gebouwd en mat 80 x 9,5 x 2,5 meter. Het laadvermogen bedroeg 1344 ton. Het is dus een Rijn-Hernekanaalschip. In 1973 werd het omgebouwd tot motorschip. [DB 02308670].
Foto: archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
De sleepkast 'Grimgerde' werd in 1912 bij scheepswerf de Noord, Alblasserdam, gebouwd voor de Westland Rijnsleepkaan Maatschappij NV in Rotterdam. Het schip mat 67 x 8,15 x 2,52 meter. Laadvermogen 1018 ton, een Dortmunder of duizendtonner dus. [DB 02102705].
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
De 'Hildebrant' toen hij voor de
Nederlandse Rijnvaart Vereeniging NV in Rotterdam voer (1952-1966).
Het schip mat 67 x 9,6 x 2,32 meter en was 1037 ton groot. [DB 02308089].
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Het achterschip van de 'Krabbebank' van de Nederlandsche Rijnvaartvereeniging. Het schip werd in 1925 bij Piet Smit jr. te Rotterdam gebouwd, mat 80 x 9,5 x 2,53 meter en had een laadvermogen van 1362 ton. [DB 02303681].
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
De 'Wachis' (ex-Zuidland) van de NV Nederlandsche Rijnvaartvereeniging in Rotterdam. J. Smit in Alblasserdam bouwde dit schip dat 67 x 8,14 x 2,51 meter meet en 1018 ton kan laden in 1915.
Het schip werd omstreeks 1976 gesloopt. [DB 02102725]
Het schip heeft geen echte roef, meer een dekhut met houten bovenbouw. Gezien de vorm van de stuurhut wordt er waarschijnlijk
nog van een liggend rad gebruik gemaakt.
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Een groot maar ons onbekend sleepschip op de Rijn ter hoogte van Duisburg-Ruhrort. Opvallend aan de sleepschepen vroeger was het mastje midscheeps en de bolders die op de kapdeksel stonden en voor al aan hoge kades en in diepe sluizen goed van pas kwamen.
Foto: Willem van de Poll, april 1955. Bron Nationaal Archief bestand 254-1663 CC0. (groter formaat)


zonder
Sleepkempenaar 'Antoinette' [fotoserie]. Het schip meet 50 x 6,6 x 2,23m. en is 543 ton groot. Het werd in 1926 op de werf van J. Meyer te Zaltbommel\Leeuwen voor rekening van schipper Tromp uit 's Hertogenbosch gebouwd. [DB 03340031]
Foto ingezonden door H. Visser, Zwolle.(groter formaat)


zonder
Het sleepschip 'Votum Cordis' op één van de laatste reizen als sleepschip. Het schip werd in 1929 bij De Hoop te Pannerden gebouwd, mat 67,1 x 8,2 x 2,37 meter
en laadde 918 ton. [DB 02304063] Kort hierna werd de stuurhut verwijderd en het achterschip van een duwconstructie voorzien.
Foto Leo Schuitemaker, Maarssen 4 mei 2006. (groter formaat)


zonder
De sleepboot is een hoog meubel, het sleepschip 'Jomaja' is sterk gemoderniseerd. De Jomaja werd in 1940 als 'Blodelin' op de werf van P. Smit jr. te Rotterdam in opdracht van de Nederlandsche Rijnvaartvereeniging gebouwd. Het schip mat 80 x 9,5 x 2,52 meter en kon 1401 ton laden. [DB 02308065]
De sleepboot is de 'Deo Volente'. Deze werd in 1945 bij Fa Boot te Gouwsluis gebouwd en mat, na de verbouwing tot duwsleepboot, 19,25 x 4,8 x 1,86 meter en bezat een 390 PK MAK diesel. [DB 02102912]
Foto: Pieter Klein, Prinses Margriet kanaal, Biggemeer, Fr. november 2001.
(groter formaat)

Naar deel 2.

Bestandsrevisie April 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken