>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


sleepboten firma engelsman


Naar menu sleepvaart.
Naar menu fotoseries.

Ter nagedachtenis aan Henk Pijman 2 april 1950 - 26 augustus 2018.

zonder
Het visitekaartje van de firma Engelsman. De firma begon in 1939(?) als J. Engelsman in Amsterdam (vandaar zo vaak een zwarte baan met 3 andreaskruizen op de schoorstenen), later kwam zijn zoon S. Engelsman er bij.
Inzender: H. Pijman. (groter formaat)


zonder
Motorsleepboot IJsselmeer. In 1942 bij de Haan & Oerlemans te Heusden onder bouwnr. 218 gebouwd. Afmetingen 20,2 x 5,05 x 1,55m, 45 b.r.t. voorzien van een 4 cilinder Industrie 4 VD 6A van 200 pk. Nog tijdens de bouw door de Duitsers in beslag genomen en na voltooiing als 'Hapsal' naar Reval (Oostzee) afgevoerd. In 1944 naar Stockholm uitgeweken en in november 1945 terug gekeerd bij Hr. J.Engelsman, Badhoevedorp. [DB 02001860]
Inzender: Henk Pijman. (groter formaat)

zonder
Schipper op de IJsselmeer was Johan Pijman, vader van de, aan boord van dit schip geboren, inzender van deze foto's.
Inzender: H. Pijman.(groter formaat)

zonder
De IJsselmeer enige tijd later. Zo te zien waren de orginele spuigaten groter en is op een gegeven moment het relinkje verdwenen, maar verder is er weinig verschil te bespeuren. In 1966 is de 'IJsselmeer' van L.J. de Geer in Spijkenisse geworden. Deze verving op een gegeven moment de Industrie door 500 PK Caterpillar motor en maakte de sleepboot geschikt voor de duwvaart. De opbouwen werden aangepast en daarboven op werd een moderne stuurhut geplaatst. Ook werd het schip van een duwsteven voorzien.
Inzender: Henk Pijman. (groter formaat)

zonder
Begin 2008 zag de 'IJsselmeer' er zo uit. Op 9 juli 2008 is het schip, inmiddels omgedoopt tot 'Virgo', op het Calandkanaal gekapseisd en gezonken. Het bleek te zwaar beschadigd en werd eind dat jaar bij de Firma Treffers in Haarlem gesloopt. Slechts enkele, misschien nog verhandelbare delen, bleven over.
Inzender: H. Pijman.(groter formaat)


slb_nanjo
Motorsleepboot 'Nanjo'. De Nanjo werd in 1955 voor de Firma J. Engelsman & C.A.v.d. Linden, Badhoevedorp, bij Scheepswerf Eltink, Beneden Leeuwen gebouwd. Het schip mat 18,44 x 5,1 x 2,1 meter en beschikte over een 360 PK sterke MAK. Het schip heeft zo te zien een royaal bakdek waardoor men onderdeks over redelijk wat woonruimte beschikt. In 1968 werd het schip verkocht en omgedoopt naar 'Tilly' om uiteindelijk in 1987 gesloopt te worden.
[DB 02309388]
Inzender: H. Pijman. (groter formaat)


zonder
De 'Jonan' werd in 1948 bij J. Vos & Zn. te Groningen gebouwd. Ze werd in een eigen NV onder gebracht maar was in feite van Engelsman & v.d. Linden. Het schip beschikte over een 290 PK Werkspoor diesel en mat 19,94 x 5,05 x 1,80 meter. [DB 02202386]
Inzender: H. Pijman. (groter formaat)


zonder
De 'Eos' werd in 1967 bij Hakvoort te Urk voor rekening van J. Engelsman, Badhoevedorp gebouwd. Het schip mat 24,45 x 8,6 x 2,05 meter en beschikt over een 1200 PK MAK. In 1977 werd het schip verkocht aan de Vof. Gebroeders Wilson in Zwijdrecht. [DB 03051720]
Inzender: H. Pijman. (groter formaat)


zonder
De proefvaart met de 'IJsselmeer 2'. Let op de hoekige gasboei. De 'IJsselmeer 2' werd in 1958 bij van de Belt te Oude Wetering gebouwd. Het schip meet 22,16 x 5,5 x 2,32 meter en beschikte over een 560 PK MAK diesel. In 1967 werd het schip naar Duitsland verkocht waar het 'Hedwig' ging heten. Het is uiteindelijk in 2003 gesloopt. [Bron binnenvaart.eu]
Inzender: H. Pijman. (groter formaat)


zonder
De twee sleepboten 'IJsselmeer 2' en de 'Nanjo'
liggend bij de Koninginnebrug Rotterdam.
Inzender: H. Pijman. (groter formaat)


zonder
De 'Diana', ex 'Hermina E. Goedkoop', meet 27 x 6,6 x 2,8 meter en beschikt over twee 300 pk Bolnes motoren. Het schip werd in 1957 bij de Arnhemsche Scheepsbouw Mij. als 'Hermina E. Goedkoop' voor Gebr. Goedkoop Rederij NV in Amsterdam gebouwd en kwam in 1969 bij de Fa. Engelsman. In 1983 verdween zij uit de familie en kwam onder de naam 'Viking' terecht in Delfzijl. [DB 02005315].
Inzender: H. Pijman. (groter formaat)


zonder
Nogmaals de Diana met de mooie houten brug voorlangs de stuurhut.
Inzender: H. Pijman. (groter formaat)


Bestandsrevisie maart 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken