top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Diverse Schouwen
Deel 2



Naar menu open boten, schuiten.


zs03
Een zeeschouw met een te klein grootzeil met rechte gaffel. Vooral de verschillen tussen het bovenboord bij de verschillende zeeschouwen is soms opmerkelijk.
(groter formaat)

zeeschouw.jpg
Een zeeschouw met een kromme gaffel.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, jaren 90. (groter formaat)


sdv056
De zeeschouw werd voornamelijk gebruikt voor de visserij.
Dit is waarschijnlijk een Lemsterschouw.
Bron: H.C.A. van Kampen en H. Kersken Hz. Schepen die voorbij gaan. 1927. (groter formaat)


In dit rijtje zou men misschien ook de Zeeuwse schouw verwachten, maar dat is mijnsinziens echter een aak en geen schouw.

Een oud scheepstype in een modern jasje.
De HK 78 werd in 1932 gebouwd en meet 12,2 x 3 meter. Het motorvermogen bedraagt 70 pk. Het scheepje wordt nog gestuurd met een helmhout! Het scheepje is gebruikt voor de Randmeer- en IJsselmeervisserij.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>].



78-02
De HK 78 in de thuishaven Harderwijk (neem ik aan).
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


78-05
De kuip met achterin de stuurstand van de HK 78. Rechts op de voorgrond de standpijp voor het water waarmee de netten gespoeld worden. Tegen de achterwand de netten (groen) en op de vloer een extra motorpomp.
Foto: Elburger Scheepsbemiddeling [E>]. (groter formaat)


a92
Een stalen zeeschouw als visserman met als thuishaven Ransdorp. Het bewijst toch hoe succesvol een eenvoudig ontwerp kan zijn.
Mogelijk wordt dit type als spekbak gedefinieerd.
Foto: Pieter Klein. Amsterdam 1993. (groter formaat)


a92
De zeeschouw of 'Spekbak' met de kenspreuk 'WON 25'. Het scheepje meet 8,5 x 2,9 x 1,5 meter en werd in 1949 bij Amels te Makkum gebouwd. Het scheepje verkeert in de zogenaamde vissermansuitvoering, dat wil zeggen zonder roefje(kajuit), maar met een open kuip en een gesloten voordek. Dat voordek is, omwille van comfort, een weinig verhoogd.
Inzender: Erik Smit. (groter formaat)


a92
Nogmaals het zelfde scheepje. De kluiver wordt vliegend gevoerd. De schoot van de forse fok wordt ter hoogte van de zwaardbout gevoerd. De mast is vast en onverstaagd.
Inzender: Erik Smit. (groter formaat)



Naar deel 1.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken