top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Rondvaartboten

Klassieke types



Naar Menu passagiersschepen e.d..

In de categorie kleine veer- en lijndiensten, bedrijfsveren, directievaartuigen en wat dies meer zij (zie menu) treft men een model aan wat bekend is geworden onder namen als salonboot(je), tramboot(je), glazenkast, enz. Ze waren niet bestemd voor één bepaald gebruik, maar werden voor uiteenlopende doelen, waaronder het maken van korte rondvaarten, gebruikt. De laatste decennia ziet men weer een groeiend aantal vaartuigen op het water verschijnen. Ze worden veelal verhuurd aan gezelschappen, maar ook hier is het samenzijn van het gezelschap geregeld belangrijker dan de recreatieve waarde van het varen. Toch kan men ze, naar mijn smaak, toch moeilijk tot partyboten of evenementenschepen rekenen.

zonder
De 'Griffioen' zou men moet kwalificeren als een gedekte motorboot. Het scheepje is eigenlijk geheel open, want slechts de voorramen en het dak zijn vaste onderdelen. De rest wordt met behulp van tentzeilen naar believen gesloten. O ja, er is een soort van houten kast te zien. Deze lijkt me echter niet origineel. In en tegen deze 'kast' zijn onder meer de bar en het toilet ondergebracht. Volgens websites is het scheepje in 1909 bij R. Holtz, Schlosswerft te Hamburg tewatergelaten. In 2002 is het naar zijn huidige staat gerestaureerd.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam september 2010. (groter formaat)

zonder
Volgens varenderfgoedrondvaartamsterdam is de salonboot 'Belle Epoque' in 1915 bij Brundel te Gaastmeer (?) gebouwd. Andere bronnen spreken echter van 1910. Het scheepje meet 15,00 x 2,6 x 0,8 meter en mag maximaal 28 passagiers vervoeren. De 'Belle Epoque', hier liggend aan de Kalkmarkt Amsterdam, is een mooi voorbeeld van een degelijk vaartuig.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam september 2010. (groter formaat)

zonder
Volgens de eigen website zou de 'Hilda' in 1895 gebouwd zijn en voer het rondvaarten op Rijn en Maas. In 1923 zou C.A. Plas met dit schip zijn rondvaartbedrijf begonnen zijn. Het vaartuig mag 18 passagiers vervoeren.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam september 2010. (groter formaat)

zonder
Het mps 'Hilda' bij het Doelenhotel te Amsterdam.
Foto: Pieter Klein, juli 2012. (groter formaat)

zonder
Het mps 'La Reine' aan het Amstelhotel te Amsterdam. Het scheepje beantwoordt wat meer aan mijn idee van wat men vroeger een 'Glazenkast' genoemd kan hebben. Aan het formaat te zien lijkt het me iets uit het bezit van een rijk zakenman of industrieel die er tegen over zijn gasten mee gepronkt zal hebben en
naar mijn mening: terecht!
Foto: Pieter Klein, augustus 2012. (groter formaat)

zonder
Opvallend bij dit scheepje is dat de stuurman op een verhoginkje net voor het achterste tentdakje staat. Het gebruik van dit scheepje is onbekend, maar het kan bijvoorbeeld gebruikt zijn om de leden van de familie die kantoor houden in Amsterdam naar hun woning verder naar buiten aan de Amstel te vervoeren.
Maar het kan net zo goed een taxidienstje van het Amstelhotel
van of naar het station zijn.
Fotograaf: onbekend. Hoogesluis 1900-1929.
Stadsarchief Amsterdam nr. OSIM00004000693 PD/cc0. (groter formaat)


Rondvaartboot Willem van Rederij C. Zwaag: i.v.m. mogelijke copyrights verwijderd.

Bestandsrevisie: maart 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken