top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Rondvaartboten


Amsterdamse types, elders



Naar Menu passagiersschepen e.d..


zonder
Te Maastricht vaart het mps 'Belvédèrevallei'. Het schip werd in 1995 bij Willems te Emmeloord gebouwd en bezit het traditionele Amsterdamse model, het is alleen wat langer. Het vaartuig meet 24,85 x 4,35 x 1,4 meter en bezit een 140 PK Volvo diesel. [DB 02322248] Anders dan de Amsterdamse collega's heeft dit schip een flinke schijnwerper op het dak en een blauw bord.
Foto: Pieter Klein, Maastricht juni 2011. (groter formaat)


zonder
Zo te zien kan het mps 'Belvédèrevallei' een aardige snelheid bereiken. Sommige oud schippers vinden de veiligheid van dit soort schepen niet toereikend om met grote aantallen passagiers (hier mogen er 124 aan boord) tussen de grote, snel varende, binnenvaart te kruisen.
Gelukkig is het nog nooit tot een ernstig ongeluk gekomen.
Foto: Pieter Klein, Maastricht juni 2011. (groter formaat)


zonder
Waar kan men de rondvaartboot 'De Zaan' beter op de foto zetten dan aan de Zaanse Schans? 'De Zaan' is net als een aantal Amsterdammers gebouwd bij Molenaar te Zaandam en wel in 1969. Het schip, dat 105 passagiers mag vervoeren, meet 23,1 x 4,25 x 1,2 meter en beschikt over een 86 PK DAF [DB 02006660]
Foto: Pieter Klein, Zaanse Schans augustus 2013. (groter formaat)


zonder
Ondanks het feit dat ook 'De Zaan' volgens de wet een 'groot schip' (d.w.z. langer dan 20 meter) is, voert het geen blauw-bord. Wel heeft het net als de 'Belvédèrevallei' een open kuip waar tevens het toilet gesitueerd lijkt te zijn.
Foto: Pieter Klein, Zaanse Schans augustus 2013. (groter formaat)


zonder
Het mps 'Frans Hals' werd in 1959 gebouwd door scheepswerf Cammenga Wormerveer. Het is een vrij kleine rondvaartboot die 16 x 3,36 x 1,1 meter meet en twintig passagiers mee mag nemen. De motor is een 80 PK Volvo Penta (Bron: binnenvaart.eu). Zoals te zien toont de 'Frans Hals' nog voor het einde van het seizoen al zeer duidelijke gebruikssporen.
Foto: Pieter Klein, Haarlem 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Een paar jaar later blijkt men toch maar voor een minder besmettelijke kleur gekozen te hebben. Jammer genoeg doet dat het weer minder goed op de foto.
Ondanks dat het hoog zomer en midden op de dag is, is het aantal passagiers dat men te vervoeren heeft gering.
Foto: Pieter Klein, juli 2014. (groter formaat)


zonder
Het mps 'Adriaen Pauw' heeft een modernere uitstraling; toch is het ook al weer 40 jaar oud. Nog 10 jaar dan kan het aangemeld worden als 'varend monument'. Het schip werd in 1979 door PeGeBo BV in Katwijk gebouwd als 'Triton 7'. Het meet 26,8 bij 5,05 meter en schijnt 120 passagiers te mogen vervoeren. [DB 02315817]
Foto: Pieter Klein, Haarlem mei 2015. (groter formaat)


zonder
Niet echt goed te zien, maar het vaartuig heeft een bovendek met banken. Het kan, als alle passagiers naar binnen zijn, neergeklapt worden zodat men toch een geringe kruiphoogte heeft.
Zo te zien zijn de motoren, 2x 100 PK Daf, onder het achterdek geherbergd.
Foto: Pieter Klein, Haarlem mei 2015. (groter formaat)


zonder
Een oudje! De voormalige 'De Juiste Koers' begon na de tewaterlating in 1948 bij Kok te Muiden, zijn loopbaan bij Rederij 'De Juiste Koers' van W. La Grouw in Amsterdam en mat toen 16,7 x 4,1 x 0,95 meter. In 1984 werd het vaartuig, toen 'Prins Hendrik' geheten, met 5,6 meter verlengd. (Bron: meetbrieven A13546N e.v.) Uiteindelijk werd het in 2015 het mps 'Vecht Cloud'
van Rederij Stichtse Vecht in Maarssen. [DB 02006862]
Foto: Pieter Klein, Lisserbroek, mei 2015. (groter formaat)


zonder
Vermoedelijk was het schip zonder open kuip gebouwd en is deze kuip er pas bij de verlenging in 1984 gekomen.
Tegenwoordig kan de kuip met een 'tentje' weer overdekt worden.
Foto: Pieter Klein, Lisserbroek, mei 2015.(groter formaat)


zonder
Van het mps 'Poddedel' zijn mij geen gegevens bekend. Naar men zegt, heeft het scheepje in Amsterdam gevaren, maar een Amsterdamse rondvaartboot met een laag bakdek komt in mijn archief niet voor. Het spoor loopt dus dood...
Foto: Pieter Klein, Broek op Langedijk, mei 2015. (groter formaat)

Teksten: maart 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken