>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Riviersleepboten


Naar menu sleepvaart.

Natuurlijk is er geen algemene regel te stellen en zijn er de nodige uitzonderingen te vinden, maar riviersleepboten beschikken meestal over een groter motorvermogen dan de 'gewone' sleepboten van het binnenwater uit dezelfde periode. Ze hadden vaak voldoende motorvermogen om meerdere grote sleepschepen stroomopwaarts te slepen. De diepgang van deze sleepboten was, in verband met de wisselende waterstanden op de rivier, beperkt, het geen dan meestal resulteert in vrij forse lengte en breedte. De schepen hebben daardoor meestal een fraaie gestrekte lijn.
Lange tijd werd de sleepvaart op Rijn en Waal gedomineerd door de stoomradersleepboten. Op de Rijn waren dit bijna altijd zijwielers en trof men slechts sporadisch hekwielers aan. Zo in de jaren dertig van de vorige eeuw begon de overschakeling naar schroefsleepboten en aandrijving door dieselmotoren. Vooral de personeelskosten werkte deze overschakeling in de hand.


zonder
Bij de sleepboten op de rivier denkt men natuurlijk onmiddelijk aan de machtige radersleepboten met een aantal grote sleepkasten in de aanhang. De sleepboot is er eentje van Rederij Raab Karcher. Op de achtergrond de Mäuseturm toen nog de seinpost voor het Binger Loch en het Neues Fahrwasser.
Foto (fragment): Willem van de Poll.
Bron: Nationaal Archief nr. 254-1542 CC0. (groter formaat)

zonder
De stoomradersleepboot 'Bergrat Kleine' werd in 1920 bij de Gebrüder Sachsenberg te Köln-Deutz gebouwd en mat 76,50 x 20,02 x 1,60 meter. Het schip beschikte over een installatie met een vermogen van 1650 iPK en voer voor de Harpener Bergbau AG te Ruhrort. In 1944 door oorlogshandelingen gezonken, in 1948 gelicht en hersteld om uiteindelijk in 1957 gesloopt te worden.
Foto: Fritz Bubenheim. Bron: Museum der Deutschen Binnenschifffahrt, Duisburg. (groter formaat)

zonder
Radersleepboot 'Amsterdam' werd in 1923 te Dresden bij de Schiffswerft Übigau voor rekening van de Standaard Transport Maatschappij NV in Rotterdam gebouwd. Het schip mat 76,9 x 21,75 x 1,45 meter en beschikte over 1500 iPK. In 1945 door oorlogshandelingen gezonken, in 1947 gelicht en hersteld om uiteindelijk in 1952 gesloopt te worden.
Foto: Fritz Bubenheim. Bron: Museum der Deutschen Binnenschifffahrt, Duisburg. (groter formaat)


zonder
Een mooi overzicht van één van die machtige radersleepboten, die decennia lang het beeld op de rivier bepaalden.
Fotograaf onbekend. Bron: IZW Archiv HBdia02251 CC-by 4.0. (groter formaat)


zonder
De 'Mathias Stinnes 5' bezit een fraaie klippersteven. Het schip werd in 1885 op de werf Feijenoord te Rotterdam gebouwd en mat 70 x 8,36 x 1,81 meter. Het schip beschikte over een installatie met een vermogen van 700 iPK. Het schip is in 1945 bij St. Goar gezonken, gerepareerd en uiteindelijk in 1955 gesloopt.
Fotograaf onbekend. Bron: IZW Archiv HB08546 CC-by 4.0. (groter formaat)


zonder
De 'Damco 9, L.A. van Gunsteren' met negen schepen in de aanhang
ter hoogte van Homburger Ort.
Het schip werd in 1950 bij scheepswerf De Waal te Zaltbommel gebouwd, mat 60,3 x 9,14 x 1,42 meter en beschikte over drie Sulzer motoren van 720 PK elk. [DB 02307491] De Damco 9 beschikte over een strangenlier met 8 trommels.
Fotograaf en jaartal onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdam nr. OSIM00005000337 cc0/PD. (groter formaat)


zonder
De 'Damco 21 Alexander von Engelberg' bij de passage van het Binger Loch. De in 1959 bij Gebr. Niestern te Groningen gebouwde sleepboot was de laatste grote rijnsleepboot die gebouwd werd. Het schip mat 61,9 x 10,19 x 1,2 meter en beschikte over twee Deutz motoren type RBV 8M 545 van 1000 PK elk. Het schip werd in 1973 omgebouwd tot passagiersschip dat onder de naam 'Andante' nog steeds in de vaart is. [DB 02325292] Fotograaf en jaartal onbekend. Bron: IZW Medienarchiv HB09103 CC-BY 4.0. (groter formaat)


zonder
De sleepboot 'Wingi' is een slag kleiner dan de krachtpatsers hierboven. Hier wordt een draadje over gegeven. Zoals zoveel sleepboten in de rijnvaart voert ook de Wingi de Z als groepsletter. De Wingi is 34,5m lang en 6,9m breed. Het schip wordt voortgestuwd door een 600pk Bolnes. [DB 02309872]
Arcief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
De Mea-Vota werd in 1924 bij de Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij als stoomsleepboot gebouwd. Rond 1955 volgde bij Leenman's Machinefabriek te Zwolle de verbouw naar motorsleepboot. Het schip meet 21,4 x 5,1 x ca. 1,5 meter, beschikt over een MWM RH 134 SU van 330 PK en was gebouwd voor de vaart op de IJssel. [DB 02007688]
(groter formaat)


zonder
Een Duitse riviersleepboot. Een beetje ongebruikelijk model, maar toch niet typisch Duits. Oorspronkelijk het eigendom van het Wasser- en Schiffahrtsamt in de Boven-Rijn. Het vaartuig werd hoofdzakelijk gebruikt om eigen scheepjes van het WSA, die gebruikt werden voor het onderhoud van de oevers en de vaarweg, te slepen. In noodgevallen, bijv. als er een schip omhoog was gevaren, werd de 'Offenburg' als sleepboot ingezet om behulpzaam te zijn bij het tornen. (Met dank aan A Wassink voor de informatie.)
Foto: K.J. Terpstra, Noordzeekanaal, 26 juni 1996. (groter formaat)

zonder
De 'Offenburg' werd in 1933 bij Christof Ruthof, Mainz-Kastel, Duitsland gebouwd en mat 26,2 x 5,58 x 1,16 meter. Het schip is voorzien van twee Mercedes Benz motoren van 165 PK elk. [SchepenDB]
Foto: K.J. Terpstra, Noordzeekanaal, 26 juni 1996. (groter formaat)


Bestandsrevisie April 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken