Natuurlijk is er geen algemene regel te stellen en zijn er de nodige uitzonderingen te vinden, maar
riviersleepboten beschikken meestal over een groter motorvermogen dan de 'gewone' sleepboten van het
binnenwater uit dezelfde periode. Ze hadden vaak voldoende motorvermogen om meerdere grote
sleepschepen stroomopwaarts te slepen. De
diepgang van deze sleepboten was, in verband met de wisselende
waterstanden op de rivier, beperkt, het geen dan meestal resulteert in vrij forse lengte en breedte. De schepen hebben daardoor meestal een fraaie gestrekte lijn.
Lange tijd werd de sleepvaart op Rijn en Waal gedomineerd door de
stoomradersleepboten. Op de Rijn waren dit bijna altijd
zijwielers en trof men slechts sporadisch
hekwielers aan. Zo in de jaren dertig van de vorige eeuw begon de overschakeling naar
schroefsleepboten en aandrijving door dieselmotoren. Vooral de personeelskosten werkte deze overschakeling in de hand.
Bij de sleepboten op de rivier denkt men natuurlijk onmiddelijk aan de machtige radersleepboten met een aantal grote
sleepkasten in de
aanhang. De sleepboot is er eentje van
Rederij Raab Karcher. Op de achtergrond de Mäuseturm toen nog de seinpost voor het
Binger Loch en het Neues Fahrwasser.
Foto (fragment): Willem van de Poll.
Bron: Nationaal Archief nr. 254-1542 CC0. (
groter formaat)
De stoomradersleepboot 'Bergrat Kleine' werd in 1920 bij de Gebrüder Sachsenberg te Köln-Deutz gebouwd en mat 76,50 x 20,02 x 1,60 meter. Het schip beschikte over een installatie met een vermogen van 1650 iPK en voer voor de Harpener Bergbau AG te Ruhrort. In 1944 door oorlogshandelingen gezonken, in 1948 gelicht en hersteld om uiteindelijk in 1957 gesloopt te worden.
Foto: Fritz Bubenheim. Bron: Museum der Deutschen Binnenschifffahrt, Duisburg. (
groter formaat)
Radersleepboot 'Amsterdam' werd in 1923 te Dresden bij de Schiffswerft Übigau voor rekening van de Standaard Transport Maatschappij NV in Rotterdam gebouwd. Het schip mat 76,9 x 21,75 x 1,45 meter en beschikte over 1500 iPK. In 1945 door oorlogshandelingen gezonken, in 1947 gelicht en hersteld om uiteindelijk in 1952 gesloopt te worden.
Foto: Fritz Bubenheim. Bron: Museum der Deutschen Binnenschifffahrt, Duisburg. (
groter formaat)
De 'Mathias Stinnes 5' bezit een fraaie
klippersteven. Het schip werd in 1885 op de werf Feijenoord te Rotterdam gebouwd en mat 70 x 8,36 x 1,81 meter. Het schip beschikte over een installatie met een vermogen van 700 iPK. Het schip is in 1945 bij St. Goar gezonken, gerepareerd en uiteindelijk in 1955 gesloopt.
Fotograaf onbekend. Bron: IZW Archiv HB08546 CC-by 4.0. (
groter formaat)
De 'Damco 9, L.A. van Gunsteren' met negen schepen in de aanhang
ter hoogte van Homburger Ort.
Het schip werd in 1950 bij scheepswerf De Waal te Zaltbommel gebouwd, mat 60,3 x 9,14 x 1,42 meter en beschikte over drie Sulzer motoren van 720 PK elk. [
DB 02307491] De Damco 9 beschikte over een
strangenlier met 8 trommels.
Fotograaf en jaartal onbekend. Bron: Stadsarchief Amsterdam nr. OSIM00005000337 cc0/PD. (
groter formaat)
De 'Damco 21 Alexander von Engelberg' bij de passage van het Binger Loch. De in 1959 bij Gebr. Niestern te Groningen gebouwde sleepboot was de laatste grote
rijnsleepboot die gebouwd werd. Het schip mat 61,9 x 10,19 x 1,2 meter en beschikte over twee Deutz motoren type RBV 8M 545 van 1000 PK elk. Het schip werd in 1973 omgebouwd tot
passagiersschip dat onder de naam 'Andante' nog steeds in de vaart is.
[
DB 02325292] fotograaf en jaartal onbekend. Bron: IZW Medienarchiv HB09103 CC-BY 4.0. (
groter formaat)
De sleepboot 'Wingi' is een slag kleiner dan de krachtpatsers hierboven. Hier wordt een
draadje over gegeven. Zoals zoveel sleepboten in de
rijnvaart voert ook de Wingi de Z als
groepsletter. De Wingi is 34,5m lang en 6,9m breed. Het schip wordt voortgestuwd door een 600pk Bolnes.
[
DB 02309872]
Arcief Hans Schuitemaker. (
groter formaat)
Een Duitse riviersleepboot. Een beetje ongebruikelijk model, maar toch niet typisch Duits. Oorspronkelijk het eigendom van het Wasser- en Schiffahrtsamt in de Boven-Rijn. Het
vaartuig werd hoofdzakelijk gebruikt om eigen scheepjes van het WSA, die
gebruikt werden voor het onderhoud van de oevers en de
vaarweg, te slepen. In
noodgevallen, bijv. als er een schip omhoog was gevaren, werd de 'Offenburg' als sleepboot ingezet om behulpzaam te zijn bij het
tornen. (Met dank aan A Wassink voor de informatie.)
Foto: K.J. Terpstra, Noordzeekanaal, 26 juni 1996. (
groter formaat)
De 'Offenburg' werd in 1933 bij Christof Ruthof, Mainz-Kastel, Duitsland gebouwd en mat 26,2 x 5,58 x 1,16 meter. Het schip is voorzien van twee Mercedes Benz motoren van 165 PK elk.
[
SchepenDB]
Foto: K.J. Terpstra, Noordzeekanaal, 26 juni 1996. (
groter formaat)