top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Rijnpassagiersschepen

Verbouwde schepen



Naar Menu passagiersschepen e.d..


zonder
De 'Regina' werd in 1935 gebouwd voor de veerdienst Hamburg-Cuxhaven. Gedurende haar loopbaan werd zij meerdere malen verbouwd. Vooral vanaf 1963 is de passagiersaccomodatie aanzienlijk uitgebreid en was ze ook op de Rijn actief. Na 1986 heeft ze enige tijd, achter het centraal station Amsterdam, dienst gedaan als hotelschip. Het schip meet 45,9 x 6,5 x 1,46 meter. [DB 02310851].
Foto: Leo Schuitemaker, Velsen augustus 1990. (groter formaat)

zonder
Sinds 1992 vaart het mps. 'Regina' onder de Belgische vlag. Het zware berghout was rond 1990 nog steeds werkelijk van hout.
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht mei 1993. (groter formaat)


zonder
De 'Regina Rheni' werd in 1949 als rijnsleepboot 'Unterwalden' gebouwd. Het was met 4x 1000pk ooit de krachtigste sleepboot op de Rijn. In 1971 werd hij verlengd en in 1977 tot passagiersschip verbouwd
en moet het thans met 2x 730 pk Deutz stellen. [DB 02322470].
Foto: Leo Schuitemaker, Arnhem 06-07-1988. (groter formaat)

zonder
Sinds 1993 vaart de 'Regina Rheni' als 'Serena' rond. Haar afmetingen zijn 89,55 x 9,90 x 1,55 meter en ook al toont dat niet geweldig op een foto, toch heb ik er maar eens voor gekozen haar in haar volle lengte af te beelden. (
De 'Overhoeks' op de achtergrond is trouwnes bijna net zo hoog als de 'Serena' lang is
)
Foto: Pieter Klein, Amsterdam september 2010. (groter formaat)


zonder
Een andere sterke sleepboot van de Schweizerische Reederei AG in Basel was de 'Uri'. Deze bezat vier Sulzer-Winterthur motoren van 900 PK. Zowel de 'Unterwalden' als de 'Uri' werden bij Jos Boel & Zn., Temse, België gebouwd. In 1978 kwam het, na 15 meter verlengd te zijn als mps 'Amacitia' opnieuw in de vaart. In 1998 werd het de 'Salvinia van Salvinia' BV in Papendrecht.
Het vaart thans voor de Feenstra Rijn Lijn. [DB 02315334].
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden maart 2010. (groter formaat)


zonder
De derde sleepboot van de 'Schweiz' die omgebouwd werd, was de 'Schwyz'. Ook deze kwam van de scheepswerf van Jos Boel & Zn. en stamt uit 1948. In 1973 begint het zijn loopbaan als passagierschip onder de naam 'Rex Rheni'. In de periode 1984 - 2016 voer het schip onder de naam 'Amsterdam'. Ten tijde van de foto mat het schip 77,55 x 9,88 x 1,46 meter en bezat het twee Deutz motoren van 720 PK. [DB 02325953].
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden april 2011. (groter formaat)


zonder
Het mps 'Azolla' werd in 1938 bij de Meidricher Schiffswerft te Duisburg als motorsleepboot 'Ernst Tengelmann' gebouwd. In 1966 kwam het de vloot van Feenstra Rijnreizen versterken (meer daarover). Na het faillisement van W.F. Feenstra bleef de 'Azolla' tot op de dag van vandaag in de vaart. DB 02311625.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden september 2010. (groter formaat)


zonder
Zowel achter de stuurhut als verder naar achter op het bovendek heeft men overdekte recreatie-mogelijkheden. Voor het zwembad wat zich achterop het bovendek bevindt, was op het moment van voorbij varen geen belangstelling!
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden september 2010. (groter formaat)


zonder
Het mps. 'Kellermann' mag 90 passagiers vervoeren en meet 74,4 x 10,19 x 1,5 meter. Dit passagiersschip was oorspronkelijk de rijnsleepboot "Damco 21 - Alexander von Engelberg". Het vaartuig was toen 11,5 meter korter. [schepenDB]
Foto: Dieter Henken, D.(groter formaat)


zonder
Bij de hierboven getoonde 'Elegant Lady' en 'Heinrich Heine' zitten de ramen van de slaaphutten in de romp. Bij de 'Kellerman' zitten deze ramen laag boven het dek, het gangboord. Hoe men het ook wendt of keert; het lijkt me toch iets veiliger.
Foto: Dieter Henken, D. (groter formaat)


zonder
Dan hoe het mps 'Kellerman' eens was: de 'Damco 21 - Alexander von Engelberg' bezig met de krachttoer zijn sleep door het beruchte 'Binger Loch' te krijgen. Het 'Binger Loch' is een verhaal apart, maar dat is uitvoerig op diverse ander internetpagina's terug te vinden.
Foto: Dieter Henken, D. (groter formaat)


zonder
Het mps 'Seresta' werd in 1955 bij van Vlaardingen te Gouderak als motorvrachtschip met de naam 'HenCor' gebouwd. Het schip mat 50,03 x 6,59 x 2,37 meter en had een laadvermogen van 441,6 ton. Na verlenging met bijna 5 meter werd dat bijna 500 ton. In 1969 door het plaatsen van een tijdelijke houten opbouw geschikt gemaakt voor vakantietochten. In 1972 omgebouwd tot passagiersschip. Daarbij bleef de originele roef achterop behouden. Daarna nog twee maal verlengd. In 1987 met 8 en in 2012 nog eens met 15 meter, zodat het nu bijna tachtig meter lang is. DB 03310386.
Foto: Leo Schuitemaker, Alphen a/d Rijn, 5-9-2003. (groter formaat)

Naar Deel 3.
Paginarevisie: maart 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken