top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


De Aak en aanverwanten


Een beknopt overzicht.



Een leuk overzicht is er ook op
Vaartips.nl.


2931
De gerestaureerde Hasselteraak Annigje tijdens de turfdagen te Appelscha. Opvallend zijn de vrij volle vormen. [Scheepsportret in 3 delen]
Foto: Pieter Klein, Appelscha 1 augustus 2008. (groter formaat)

Meer Hasselteraken.


elisabeth
De Hagenaar Elisabeth te Leeuwarden. Kenmerkend is het boeisel op het achterschip hetgeen in lijn staat met de romp. Bij de meeste andere aken staat het boeisel vrijwel rechtop of valt het iets naar binnen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden september 2010. (groter formaat)

Meer Hagenaars.


verandering
De IJsselaak Verandering; brandmerk 5018 B Rott 1930. Bij veel IJsselaken, vaak ook zandaak genoemd, lopen de heves tot de bovenrand door en stoppen de berghouten op de grens met de heve. Het belangrijkste is echter de aanwezigheid van een aangezette voorstevenbalk.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam novenmber 2010. (groter formaat)

Meer IJsselaken.


1090774
De stevenaak wordt wel aak genoemd, maar behoort niet tot de familie van de heveaken. Zowel aan voor, als aan de achterzijde lopen de gangen tegen de stevenbalken aan.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam mei 2011. (groter formaat)

Meer Stevenaken.


aak-pierre2008_0724x20022.jpg
De "Geeske" uit Amsterdam is volgens de eigenaar is het een hevelaak, wat mijnsinziens ook wel kan kloppen. Het schip werd gebouwd in 1892 en is ca. 24m lang. Opvallend zijn de doorlopende heve, de kluisgaten in het berghout en het sterk versmallende boeisel aan de kop.
Foto: Pierre Lemoine (groter formaat)

Meer foto's Hevelaken.


biesboschaak-1PICT2957
Ook de Biesboschaak heeft een stevenbalk. De heve is echter vrij breed en de bergplaat loopt tot de stevenbalk toe door. De stevem is wat minder krom en staat wat vertikaler. Ook heeft het schip wat minder holte. Het gehele schip oogt daardoor iets minder sierlijk dan het IJsselaakje.
Foto: Eelke Klein, Appelscha 1 augustus 2008. (groter formaat)

Meer foto's Biesboschaak.


sjdewaard
Wilnisseraak Vriendschap aan een groen walletje. Het type is een beetje variabel van uiterlijk. De typenaam Wilnisseraak lijkt vrij recent te zijn. Mogelijk waren ze beter bekend als rietaak of iets dergelijks.
Foto: S.J. de Waard juli 2012. CC-BY-SA-3.0 (via Wikimedia Commons). (groter formaat)

Meer foto's Wilnisseraak.


dcPICT7090
Naast rietaken had je ook zandaken. Het ijsselaakje was er één van, maar er waren er meer. Sommigen zijn alleen in hout gebouwd, anderen kregen wel stalen opvolgers of aanverwanten.
Foto: Pieter Klein, Hasselt, 28 juli 2007. (groter formaat)



kagenaar_bv
Een Kagenaar. Niet helemaal meer een aak met zijn spiegeltje en neusplaat.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen (Fr) (groter formaat)

Meer foto's Kagenaars.


keen
De Keen 'Alida'. Eén van de weinige ijzeren kopiën van de oude houten rivieraken of zo U wilt rijnaken.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, juni 2002. (groter formaat)

Meer foto's van de Kenen.





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken