Alhoewel er wel vissersschepen in de beurtvaart gebruikt werden, lijkt de veerhengst zoals die door Konijnenburg getekend werd weinig met de Hengst als vissersschip gemeen te hebben. In ieder geval lijkt het scheepje niet ingericht te zijn om passagiers tegen de elementen beschut te vervoeren.
Meer informatie bij het lemma: veerhengst.
Tekening, ir E. van Konijnenburg. (groter formaat)
Een, 18de eeuws, tjalkachtig
beurtschip met
statie. Het scheepje is
getuigd met een
sprietzeil,
toprazeil en
breefok. Zowel het
grootzeil als de breefok zijn
uitgeboomd.
Gezien de drukte aan dek was het
met dit rustige weer aan dek beter toeven dan binnen. De passagiers
lijken me vrij rijkelijk gekleed, mogelijk houdt men een soort
rondvaart of is er gezamenlijk bezoek geplant.
Afbeelding: Gerrit Groenewegen. (groter formaat)
Een, 18de eeuws, Zeeuws beurtschip met paviljoen, getuigd met een hoognok en toprazeil. Ook dit maal veel mensen aan dek.
Afbeelding: Gerrit Groenewegen. (groter formaat)
Voor het onderhoud heeft men deze beurtman droog laten vallen. Het is een
tjalkachtig paviljoenscheepje. Het roer
wordt gesierd door een "Flora".
Op de voorste boegen ziet men de
wrijfworsten hangen.
Afbeelding: Gerrit Groenewegen. (groter formaat)
Vermoedelijk een boeier met gaffeltuig en een Kaag met sprietzeil. Vroeger ging bijna al het vervoer via de beurtvaart. Alleen de aanvoer van massagoederen, bijvoorbeeld turf en bouwmaterialen ging op contractbasis of in de vorm van eigenhandel.
Afbeelding: Pieter Idserdts ca. 1750. Bron: Gemeente archief Amsterdam. (groter formaat)
Een Smalschip. Ook wijd- en smalschepen waren veelvuldig in de beurtvaart actief. Afbeelding: J Storck 1678. Bron: Archief Gem. Amsterdam.(groter formaat)