>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Opdrukkers


Naar menu sleepvaart.


zonder
Een opdrukkertje in het van Harinxma Kanaal ter hoogte van Goutum.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2009. (groter formaat)


zonder
Dit model wordt door sommigen een opdrukkersleepboot genoemd; de eigenaar noemt het een steilstevenopdrukker. Deze 'VIOS' werd volgens de eigenaar rond 1930 gebouwd, meet 6,2 x 1,8 meter en beschikt over een Samofa diesel van 30 PK.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2009. (groter formaat)


zonder
Nog een iets ander model opdrukkersleepboot.
Helaas geen gegevens kunnen noteren.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis 14 mei 2010. (groter formaat)


zonder
Opdrukker 'Grietje' doet dienst als werfsleepboot. [Zie ook fotoserie] Vanwege de spiegel en de vrij volle vorm noemen sommigen dit een vletopduwer. Het heeft echter niets met het scheepstype vlet, noch met een opdrukkervlet te maken.
Foto: Pieter Klein, Wartena juni 2001. (groter formaat)


zonder
Een opdrukkervlet in Goingarijp. Integenstelling tot veel opdrukkervletten heeft deze een geveegd achterschip in plaats van een spiegel.
Daarnaast een echte stalen roeivlet.
Foto: Pieter Klein, Goingarijp juni 1992. (groter formaat)


zonder
De opdrukker 'Âld Yzer'.
Foto: Jan Weij, 2006. Ingezonden door W. Bijlsma, Woudsend. (groter formaat)

Opduwer 'Âld Yzer'

Gebouwd in 1938 op scheepswerf Bijlholt te Foxhol in Groningen uitgerust met een 12 pk Lister 4-takt. Lengte 5.80m, breedte 1.80m, diepgang 0.80m.
De 2e eigenaar heeft er eerst een Hanomag scheepsdiesel ingezet en deze daarna nog twee keer verruild voor een Mercedes automotor met versnellingbak.
De 3de eigenaar wonende te Zaandam heeft deze eruit gehaald en er een motor van het merk Bolinder erin gezet. Deze is gebouwd in 1945 en komt van origine uit een palingaak te Gaastmeer. Het betreft hier een 1-cilinder 2-takt  gloeikopmotor van 25 pk.

De 5de en huidige eigenaar heeft het nodige hersteld en verbeterd.
- er is een nieuw achterdek in gezet.
- de schroefas is gerepareerd.
- het roer en hennegatskoker zijn vernieuwd.
- er is, om iets minder luidruchtig te varen, een andere uitlaat opgezet.
- de stuurinrichting is vernieuwd
- de gas regulator is gewijzigd.
- er is een driewegkraan geplaatst om de temperatuur van het koelwater beter onder controle te kunnen houden.
- in 2006 is er een nieuw drijfstanglager geplaatst omdat de oude uitgelopen was.
- Tevens is de motor toen opnieuw, in de (bijna) originele kleur, geschilderd.
- In 2007 is er een cardanas tussen de schroefas en de motor gezet en een nieuw stuwdruklager geplaatst.

Gegevens: W. Bijlsma, Woudsend.

zonder
Een model met een steile steven en
een platte, zelfs iets naar binnenhellende, spiegel.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2009. (groter formaat)


zonder
De 'Kentuck' was van origine een opdrukker, maar verrichtte aan het eind van de twintigste eeuw bijna alleen maar sleepwerk met een vrij fors ponton. Met dit ponton werd het transport tussen de vaste wal bij Goingarijp en de eilanden Lytse en Greate Griene in het Sneekermeer verzorgd.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, jaren 90. (groter formaat)


zonder
Ook in de reguliere vrachtvaart werd er met opdrukkers vaak genoeg gesleept. Dit opdrukkertje lijkt er goed op voorbereid te zijn. Let ook op de lichtbak op het dak!
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2009. (groter formaat)

zonder
De roef, die als machinekamer fungeert, is via een luik op het dak toegankelijk. Het stuurhutje kan vermoedelijk zowel via de machinekamer als via het houten luik achter de stuurhut bereikt worden.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2009. (groter formaat)


zonder
De kuip van een opdrukker.
  1. Stuurrad.
  2. 'Roef', eigenlijk machinekamer.
  3. Manette.
  4. Hendel van de keerkoppeling.
  5. Deur naar motorruimte.
  1. Spanten.
  2. Gilling.
  3. Lenspomp (een vleugel of vlinderkleppomp).
  4. Kuiprand.
Foto: Pieter Klein, Sneek jaren 90. (groter formaat)


zonder
Een opdrukkertje te Appelscha.
Helaas geen gegevens bekend, maar wat niet is kan nog komen.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Niet alleen het model ook de kleuren van dit opdrukkertje zijn een beetje apart. Het scheepje hoort bij de steilsteven Soli Deo Gloria van schipper Wiekstra
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, november 2009. (groter formaat)


Bestandsrevisie April 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken