>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


mvs westfries



243
De 'Witte' Westfries is een Langedijks motorscheepje dat in 1922 bij Pannevis te Alphen aan de Rijn gebouwd werd. Afmetingen: 20.00 x 3.08 x 0.80 meter. Laadvermogen bijna 28 ton. De motor was een Kromhout M-1 van ca. 22pk uit het zelfde jaar. Eerste meetbrief: Ga1750N, Brandmerk 379 B Alkm 1954.
Foto: Pieter Klein, 11 mei 2011. (groter formaat)


242
Hoewel voor het echte kleine binnenwater gebouwd vertoont het scheepje toch een zeer fraaie zeeg voor het formaat. Let ook op het model van de voorboldertjes. Zo zie je ze niet vaak.
Foto: Pieter Klein, 11 mei 2011. (groter formaat)


244
Naar men zegt vervoerde de eigenaar, schipper Kamp, goederen van de veiling naar de omstreken van Gouda. Er leefde geen gezin aan boord, dus is het niet verwonderlijk dat het roefje met patrijspoorten en niet met raampjes gesierd is.
Foto: Pieter Klein, 11 mei 2011. (groter formaat)


245
Het scheepje is tot de sluiting van de Broekerveiling in de vaart gebleven en daarna tot 2004 in bezit van de familie geweest. In 2004 werd het geschonken aan Broeker Veiling Museum, die het scheepje weer fraai opgeknapt hebben.
Foto: Pieter Klein, 11 mei 2011. (groter formaat)


239
De plaatsing van de lichtbakken en de stalen gebogen luikenkap zijn tekenen dat men er op rekende vaak met deklasten en dekladingen te moeten varen. Het wafeldek is in de gangboorden aardig glad gesleten. Het sjouwen met landbouwproducten geeft vaak veel geloop met niet zo heel schoon en zacht schoeisel.
Foto: Pieter Klein, 11 mei 2011. (groter formaat)


241
Een pompankerlier, door sommigen een vioollier genoemd. Men moet, wil men het anker hieuwen, in het linker deel een handspaak steken en daarna een heen en weer gaande beweging maken, waardoor het anker met kleine beetjes tegelijk omhoog komt. Op de voorgrond het vooronderdeksel.
Foto: Pieter Klein, 11 mei 2011. (groter formaat)


240
De luikenkap met loopplank en het achterschip met roef en stuurhut. De houten stuurhut bovenbouw is buiten het vaarseizoen verwijdert. Dit bespaart een hoop onderhoud. Het scheepje wordt gestuurd met een liggend rad. De stalen stuurhutonderbouw heeft daarom aan de voorzijde een cirkelvormige uitbouw, omdat er in de stuurhut zelf voldoende ruimte ontbreekt. Aan bakboord een ingangskap naar de machinekamer met daarnaast een hemellicht. Op de achtergrond het deurtje naar de roef.
Foto: Pieter Klein, 11 mei 2011. (groter formaat)


242
Detail van de lichtbak, de gietijzeren bolders en het naambord van de Westfries(1)
Foto: Pieter Klein, 11 mei 2011. (groter formaat)

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken