top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



mps 'Havendienst 7'



Naar Menu ponten, veren, e.d..
Naar Fotoseries.


zonder
Havendienst 7 Toen begin 20ste eeuw de Frima Zur Mühlen zijn 'Havenstoombootdiensten' van de hand deed nam de Firma Verschure een aantal van deze lijnen, waaronder die op Schellingwoude, over. Voor deze diensten bouwde Verschure in 1923 op eigen werf de "Havendienst 6" en de "Havendienst 7". De schepen maten 23,55 bij 5,28 m. De 7 bezat een 14 pk Kromhout van het type 2M3. Na de oorlog werd er ook op Nieuwendam gevaren. Naar het schijnt werd de dienst op Schellingwoude in 1953, en die op Nieuwendam in 1954, door de Gemeente veren overgenomen.
Inzender foto:  Rob Koster. (groter formaat)


zonder
Op de tekening van dit model scheepje is duidelijk te zien dat men zoveel mogelijk binnenruimte wilde scheppen. Opmerkelijk is het dat de grote achterroef het met één trapje moet stellen, terwijl de veel kleinere voorroef twee toegangen heeft. Een kwestie van rangen en standen??. Toen Verschure de diensten beëindigde heeft de gemeente diverse lijnen onder andere die naar Nieuwendam en Schellingwoude voortgezet.
Afbeelding: H.C.A. van Kampen en H. Kersken Hz. Schepen die voorbij gaan.
Uitgave ANWB 1927. (groter formaat)


zonder
De bemanning van de Havendienst 7 bij de ligplaats aan de Oostertoegang, Amsterdam. Van één van de twee schepen gaat het verhaal dat deze een defecte cilinder had. Het verhaal wil dat er een explosie was door een verkeerde luchtcilinder. Ook heeft één der schepen een keer vast gezeten onder de brug, omdat de handel van de keerkoppeling, de brug raakte.
Op de foto van links naar rechts: Dirk Ten Katen, Cor Populier, Harrie Populier, Rikus Spithorst sr.  en dhr. van den Heuvel.
Inzender foto: Rob Koster. (groter formaat)


zonder
Havendienst 6 (1014 B Amst 1928) en 7 (1015 B Amst 1928) in 1934 op het hoekje bij het Centraal Station.
Foto: A.G. van Agtmaal. (groter formaat)


zonder
Havendienst 6 of 7 te Schellingwoude. Naar verluidt, hebben de 'Havendiensten' ook diensten onderhouden tussen het Centraal Station, Javakade (S.M.N.), Sumatrakade, Amsterdam-Noord (A.D.M.) en Badhuisweg (Shell). De Gemeente verzorgde echter ook diverse trajecten in het havengebied waardoor er af en toe een verschuiving ontstond.
Foto: Archief Ton Koster. (groter formaat)


zonder
Havendienst 6 en 'het stoombootje' op de vertrouwde ligplaats bij de Oostertoegang waar de dienst sinds de oprichting door Zur Mühlen
een steiger met wachtlokaal had.
Inzender Ton Koster, Archief: Rikus Spithorst. (groter formaat)


Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken