>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorsleepboten

deel 1


Naar menu sleepvaart.


zonder
De motorsleepboot 'Hiljo' van schipper de Jong uit Sneek. In die jaren werd de sleepboot voornamelijk voor bewoning gebruikt. Het scheepje werd vermoedelijk in 1910 in Duitsland gebouwd en kwam in 1947 naar Nederland. Sindsdien is het vele malen van eigenaar en naam gewisseld. Het vaartuig meet 16,15 x 3,83 x 1,15 meter en het beschikt over een 90 PK Caterpillar.
Brandmerk 2084 B Amst 1947. [Bron varenderfgoed.nl]
Foto: Pieter Klein, Pampuskade zomer 2002. (groter formaat)


zonder
Mslb. 'Jenny' van de Dhr. Jorna te Harlingen, als achterspan op het van Harinxmakanaal. De sleepboot werd in 1956 bij de NV IJsselwerf in Capelle a/d IJssel gebouwd en mat 22,5 x 5,16 x 1,71 meter en beschikt over een 565 pk Caterpillar motor. Sinds 2008 schijnt het scheepje naar Engeland vertrokken te zijn. Voor sommigen misschien beter bekend als 'Fiat Voluntas XIX' van W. van Driel. [Bron binnenvaart.eu]
Foto: Pieter Klein, Van Harinxmakanaal, Harlingen 1981. (groter formaat)


zonder
Sleepboot 'Theo' in achterspan bij de sleep met de 'Tenax'. De sleepboot werd in 1946 Hylkema te Martenshoek gebouwd en meet 15,34 x 4,14 x 1,39 meter. De voortstuwing geschied met een 8V71 GM van 260 PK. [Bron varenderfgoed.nl]
Foto: Pieter Klein, Van Harinxmakanaal, Harlingen maart 1980. (groter formaat)


zonder
Motorsleepboot 'Gonda' in die tijd van J. Visser uit Haskerdijken, tijdens een zomerse rustpauze op de Goingarijpsterpolen in Friesland. Het schip werd als in 1949 'RV.14' voor de Rijksvaartuigendienst (defensie) bij De Jong & Smit te IJsselmonde gebouwd. Het vaartuig beschikt over een 8 cilinder 565 PK sterke Caterpillar motor en meet 20,5 x 5,05 x 1,95 meter. [Bron varenderfgoed.nl]
Foto: Pieter Klein, Kop Bloksloot 1995. (groter formaat)


zonder
Dezelfde sleepboot 18 jaar later als 'Zeeleeuw' liggende aan de Voorzaan. Inmiddels is het vaartuig voorzien van een lage duwsteven.
Foto: Pieter Klein, Zaandam, augustus 2013. (groter formaat)


zonder
De sleepboot 'Meeuw' tijdens de Sleepbootdagen in Zwartsluis. Ook deze sleepboot was van de Rijksvaartuigendienst, maar droeg het kenmerk RV.15. Het is eveneens een product van De Jong & Smit te IJsselmonde en bezit nagenoeg dezelfde maten; namelijk: 20,5 x 5,05 x x 2,20 meter. De motor is echter een Deutz SV6M536 van 375 PK. Het bouwjaar was 1950. [Bron varenderfgoed.nl]
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis mei 2010. (groter formaat)


zonder
De sleepboot 'Nes' werd in 1936 bij Bijlsma te Wartena gebouwd
en meet 16,57 x 4,55 x 1,7 meter.
Het schip beschikt over een 150 PK MWM motor. [Bron DB 03050612]
Foto: Pieter Klein, Sneek april 1993. (groter formaat)


zonder
Motorsleepboot 'Struzer' uit Oudega werd in 1939 bij E.J. Hylkema in Martenshoek gebouwd. Het scheepje meet 12 x 3,7 x 1,3m en heeft een eigen gewicht van 26 ton. De motor is een 110pk, 4 cilinder, GM type 4 A 70271 RA. Middels een Topamatic keerkoppeling met een vertraging van 3:1 wordt een bronzen 3 bladsschroef met een diameter van 98cm aangedreven. De eigenaar en de bron voor deze gegevens was dhr. Bosma uit Oudega.
Meer over de levensloop op [DB 02317309]
Foto: Eelke Klein, Appelscha 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Motorsleepboot 'Struzer' van achter gezien. De nogal groot uitgevallen stuurhut geeft het geheel een beetje onevenwichtig uiterlijk.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De vrij hoge sleepbeugel, een (immitatie?) blokkenrooster en het bekende brede berghout op het achterschip.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Men zou bijna zeggen dat het een pleziervaartuig was, maar niets is minder waar. De lensvertekening speelt ons daarbij wel een beetje te parten. Het scheepje werd als 'Schwabenland' in 1957 bij Schmidt in Oberkassel (D) gebouwd en voorzien van een Kaelble 150 pk uit 1947. De eerste eigenaar was Karl Epple in Bad Cannstatt. [DB 02315917]
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden september 2009. (groter formaat)


zonder
Nadat het in 1980 naar Nederland gekomen was is er het nodige veranderd. Zo werd de stuurhut gemoderniseerd en het voorschip van een ontsierend hoge verschansing voorzien. Vervolgens werden ook de raampjes in de roef vervangen door kleine patrijspoorten. Het vaartuig meet 15,04 x 3,8 x 1,25 meter en bezit tegenwoordig een 170 PK DAF.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden september 2009. (groter formaat)


Naar deel 2

Bestandsrevisie April 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken