top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Leidse Vlet




a99
Een kleine geroeide houten Leidsche vlet. Opvallend is het zware bovenboord dat als een soort band rond het vaartuigje ligt. De knikspantromp vertoont kenmerken die we ook bij de aken aantreffen. Opvallend zijn de zware roeikasten.
Oude Singel, Leiden, eind 19de eeuw. fotograaf onbekend (fragment).
©Public Domain. Bron: Erfgoed Leiden nr. GN004764.
(groter formaat)


a98
Een grote Leidse vlet voorzien van een eenvoudig roefje en berghout. Zwaarden en zeilerij ontbreken, dus men zal het scheepje moeten bomen, wegen en jagen.
Fotograaf onbekend (fragment). Amstel, Amsterdam, vermoedelijk rond 1900.
Bron: Gemeente Archief Amsterdam. (groter formaat)


010019000888
Een houten Leidse vlet aan de Schinkel ter hoogte van de Overtoomsesluis Amsterdam. Langs de boorden twee planken waarover men tijdens het bomen heen en weer kan lopen. Het scheepje heeft een mastkoker en een roefje. Zwaarden en mast ontbreken echter. De vraag is nu; hoort het scheepje in deze buurt thuis, heeft het een sleepje gekregen of hoort het bij een groter vaartuig, of transport.
Foto Jacob Olie, 28-5-1896. Bron: Gemeente Archief Amsterdam. nr.010019000888.
(groter formaat)


a97
Een stalen Leidse vlet. Het scheepje is uitgerust met roeikasten en kan dus geroeid en geboomd worden. Een weegstoel lijkt te ontbreken.
Fotofragment:Bernard F. Eilers (1878-1951). Leiden, circa 1925.
Bron: Gemeente Archief Amsterdam. (groter formaat)


a95
Een stalen Leidse vlet vermoedelijk uit de buurt van Reeuwijk alwaar het bij een aannemer van waterwerken in gebruik was.
De naden van de platen zijn gelast, spanten, strips en hoeklijnen geklonken.
Foto: Yorick van Koolwijk, Leiden. (groter formaat)


a94
Dezelfde vlet geschikt gemaakt voor de recreatie. De lengte is circa 8 meter; de breedte net geen twee meter. De kuip meet vier meter. Het scheepje is voorzien van een ingebouwde dieselmotor.
Foto: Yorick van Koolwijk, Leiden. (groter formaat)


a93
Voorgaande vlet in het gezelschap van een groter exemplaar. Vergeleken met de houten exemplaren is bij de stalen vaartuigen het bovenboord lager en daardoor minder nadrukkelijk aanwezig, ook het neusje heeft sterk aan volume ingeboet.
Foto: Yorick van Koolwijk, Leiden. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken