top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Langedijker Platkopaak




jonge maria
De houten Langedijker Platkopaak 'De Jonge Maria' werd toen zij in 1890 over het Amsterdamse IJ voer door Jacob Olie gefotografeerd. Volgens de Alkmaarse meetbrief uit 1902 werd het scheepje in 1880 te Alkmaar gebouwd. Het was 12,07 m. lang zonder zwaarden 2,98 m. breed en kon het 19,8 ton vervoeren. De eigenaar was P. Messelaar uit Noord-Scharwoude.
Foto collectie: Gemeente Archief. Bestand nr. 010019000044. (groter formaat)


FO1002799
De stalen platkop-motoraak of Langedijker kwam natuurlijk later tot ontwikkeling. Men vermoedt zo rond 1905. Van zeilende platkopaken gebouwd in staal zijn misschien daardoor weinig voorbeelden te vinden. Masten en zwaarden zijn meestal afwezig. Op de foto de motorplatkopaak Bergen 1 van Schipper Kleverlaan.
Hij voer tussen Amsterdam en Bergen.
Fotograaf onbekend. Bron: Regionaal Archief Alkmaar object:FO 1002799.
(groter formaat)


cornelia
De 'Meinoudje en Cornelia' werd in 1908 op de werf 'Nicolaas Witsen' van W. F. Stoel & zn., Alkmaar, onder bouwnummer 387, gebouwd. Maten: 13,28 x 3,08 x 1,38(d)m. 26 ton, 10 pk Rennes. Op 12 februari 1912 wordt J v.d. Molen uit Opmeer de eigenaar. Meetrbrief:Ar397N. Deze aak lijkt een vrij bol achterschip te hebben, terwijl de Bergen 1 een vlakke spiegel heeft.
Foto ingezonden door N. Vader, Broek op Langedijk. (groter formaat)


platkopmotoraak
Een nog latere ontwikkeling is deze uit 1922 stammende rondkont motoraak, waarvan het achterschip meer de vorm heeft zoals de gewone motorscheepjes met een vertikale steven en scherpe kop.
De lengte van deze Langedijker is al aangepast aan de verlengde sluis en bedraagt 16,65 meter. De breedte van 3,12 m. laat geen plaats voor een wrijfhoutje in de sluis. Het laadvermogen bedraagt 24 ton.
Collectie Scheepswerf Witsen. (groter formaat)


7302
De Langedijker platkopaak of kortweg Langedijker 'Tisser'.
L x b x d: 12 x 3 x 0,65 m. Volgens sommige bronnen zou dit scheepje in 1882 gebouwd zijn. Meer deskundige bronnen melden echter dat de stalen variant van dit scheepstype pas tussen 1900 en 1905 ontstaan is.....
Foto: Eelke Klein, Appelscha, 1 augustus 2008. (groter formaat)


2949
Het spijt me, dat er zo een storende achtergrond is, maar vanuit deze hoek viel dat niet te vermijden.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 1 augustus 2008.
(groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken