top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Kraanoverslagschepen



Naar menu diverse schepen.

kraanlichter_damco
Een kraanlichter van Damco ter hoogte van Bad Salzig aan het werk. Van de tot de ijken afgeladen sleepschepen wordt een gedeelte overgeslagen in andere sleepschepen. Zo kan men makkelijker en met minder sleepbootvermogen door de ondiepe, smalle, bochtige of snelstromende stukken komen.
Foto: Willem van de Poll, april 1955. Bron: Nationaal Archief CC0. (groter formaat)

sleepschepen_lichten
Zo te zien kan de kraan over de bovenzijde van de den heen en weer gereden worden, wat het aantal keren dat men moeizaam zal moeten verhalen aanzienlijk zal beperken. Aangezien de kraanlichters bijna altijd op ongeveer de zelfde plaats nodig waren, werden de schepen niet gebruikt voor transport. De ruimen fungeerden soms wel als tijdelijke opslag.
Foto: Willem van de Poll, april 1955. Bron: Nationaal Archief CC0. (groter formaat)

drijfkraan_overslag
Bij dit soort constructies wordt het onderscheid tussen een drijfkraan en een kraanoverslagschip klein. In verband met het ontbreken van laadruimen en de toch wel erg plompe vorm, wil ik dit toch maar een drijfkraan noemen.
Fotograaf en datum onbekend. Bron: Gemeente Archief Amsterdam bestandnr. OSIM00004005282. (groter formaat)


kraandekschip_eni_03230292
Het dekscheepje Herik 6 [eni 03230292]met een mobiele hydraulische kraan als baggerscheepje. Het is natuurlijk ook een vorm van overslag, maar ik ben toch meer geneigd dit als een aparte vorm te zien. Hier kan het echter zijn dat de bagger uit de vrij kleine schuit aan bakboord in het grote schip aan stuurboord overgeslagen wordt, dus dat er niet gebaggerd, maar werkelijk overgeslagen wordt.
Foto: Jan Meppelink, Gouda 17 december 2005. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken