top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Koppelverbanden



Naar menu duwvaart.

Koppelverbanden bestaan uit een gemotoriseerd schip dat een niet gemotoriseerd schip duwt of wel kan duwen, maar tijdelijk langszij mee voert (gekoppeld sleept). Vaak, maar niet altijd, zijn beide schepen van het zelfde soort en meestal zijn het vrachtschepen. Men kent onder meer koppelverbanden van droge-ladingschepen, tankschepen, containerschepen, beunschepen, enz. Het duwende schip kan diverse modellen hebben en dat geldt ook voor het geduwde vaartuig, maar op één of andere wijze is het voorschip van het duwende schip afgestemd op het achterschip van het geduwde schip. Deze aanpassingen kunnen vrij universeel zijn, waardoor er met steeds wisselende combinaties gevaren kan worden. De aanpassingen kunnen echter ook heel specifiek zijn, waardoor men altijd dezelfde combinatie(s) van duwend en geduwd schip ziet.


zonder
Een koppelverband met het mvs 'Carmel' bij Sliedrecht. Als duwbak fungeert een sleepschip dat op eenvoudige wijze aan het geduwd worden aangepast is.
Foto Leo Schuitemaker, 26 april 2007.(groter formaat)


zonder
Het koppelverband met het mvs 'Vision'.
De volgende foto toont U iets niet alledaags.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 7 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
Zie hoe het achterschip van de duw'bak' aangepast is
aan het voorschip van het duwschip. Dit houdt wel in dat het geduwde schip moeilijk in combinatie met een ander motorschip kan varen.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 7 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
Het koppelverband met het 'mvs Veronique' in de Volkeraksluizen. Veel koppelverbanden vormen, ondanks het feit dat ze vrij universeel gebruikt kunnen worden, toch een vast 'stelletje'
Foto Leo Schuitemaker, 11-03-2007. (groter formaat)


zonder
Het duwvrachtschip 'Marla Duo' en de vrachtduwbak 'Marla' varend voor Marla bv. Sliedrecht. De 'Marla Duo' meet 1969 ton en beschikt over twee Caterpillar motoren van 1014 PK [DB 02335700]. Het voormalige motorvrachtschip 'Marla' meet ingekort tot duwbak 1248 ton [DB 02324035].
Inzender: A. Schroot, IJsselstein. (groter formaat)


zonder
Een koppelverband met als 'bak' de Franse spits 'Pourtout' en als duwschip de Belgische spits 'Protea'. [Fotoserie]
Foto: F. Logghe, Ringvaart Brugge, 12 december 2007. (groter formaat)


zonder
Een koppelverband met de 'The-An II' een in 1957 gebouwde kempenaar. Als 'duwbak' fungeert een elevatorbakje uit de voormalige D.D.R.
Alhoewel vrij vaak in de zand en grindvaart actief, is het duwende schip geen beunschip, maar een gewoon droge-ladingschip.
Het bakje is echter wel een beunschip.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007 (groter formaat)


zonder
Een koppelverband met de 'The-An VII', eveneens met een elevatorbakje. Ook dit is een kempenaar.
Foto: Leo Schuitemaker, Zuid Willemsvaart 4 september 2007 (groter formaat)


Bestandsrevisie Mei 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken