>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Klipper Avontuur


Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar menu Fotoseries.


zonder
De klipper 'Avontuur' (717 B Dord 1927) werd in 1913-1914 door scheepswerf Gebr. Geleijns te Roodevaart voor eigen rekening gebouwd. Het schip maakte deel uit van een serie van drie identieke Zeeuwse tweemast-klippers, zogenaamde 'steenbonken'. Extra zwaar gebouwde klippers om wrede ladingen zoals steen voor zeeweringen te vervoeren. Het zusterschip 'Elizabeth' bestaat ook nog steeds. Het andere zusterschip 'Catharina' (ex-Adriana) is in 1984 te Ooltgensplaat gesloopt. De afmetingen van de 'Avontuur' bedragen 36,25 x 6,38 x 2.15 meter. Het laadvermogen was 302,7 ton. De ruiminhoud bedroeg ca. 425m³.
[Meetbrief R16977N ] [binnenvaart.eu]
Inzender: Dennis Helmich. (groter formaat)


zonder
Het schip werd nog in 1914 aan Pieter van der Vlies verkocht en kreeg als thuishaven Halsteren. Op 4 juli 1927 werd de volgende eigenaar Arie Neef. Het schip stond geregistreerd te Zevenbergen, maar tijdens WOII veranderde dat in Zwijndrecht. Arie Neef had een eigen kolenhandel te Zevenbergen en bezat nog een klipper die de naam 'Johanna' droeg. (2204 B Rott 1927)
Op de foto: De 'Avontuur' zeilend in het Mallegat.
Inzender: Dennis Helmich.(groter formaat)


zonder
De 'Avontuur' kreeg in ca 1938 een zijschroef met een 24 pk liggende Deutz. De inbouw vond plaats bij Rombout te Dordrecht. Tijdens de oorlog is het schip in het najaar van 1944 bij de Axelse Sassing door de Duitse krijsmacht tot zinken gebracht. De tuigage ging daarbij verloren. Op 10 juli 1945 werd het schip gelicht en gerepareerd bij Kooiman te Zwijndrecht.
Vanaf toen werd er uitsluitend nog op de zijschroef gevaren.
Foto: De Avontuur op de Dintel (nog met zijschroef) geladen met suikerbieten op weg naar de suikerfabriek
Inzender: Dennis Helmich. (groter formaat)


zonder
In maart 1954 werd er een motor, een Blauwe Deutz OMD 130, die uit een sleepboot kwam, ingebouwd. Deze drie cilinder twee-takt diesel leverde ca. 100 PK bij ca. 700 omw/min. Op 27 december 1957 kwam het schip op naam van Klaas Neef (zoon van Arie), domicilie Zwijndrecht. De naam bleef ongewijzigd. Uiteindelijk ging de 'Avontuur' op 20 oktober 1971 uit de familie. De nieuwe eigenaar werd Willem Freij, domicilie Groningen die het schip 'Wilma' ging noemen.
Foto: De Avontuur: met behulp van sjouwers kolen lossen te Lekkerkerk
Inzender: Dennis Helmich. (groter formaat)


zonder
Op 9 januari 1975 werd het schip verkocht aan Steffan van der Vlag, domicilie Groningen, waarna het 'Da Capo' ging heten. Steffan liet er te Haren-Ems een gereviseerde 4 cil Deutz type SA4M 428 inbouwen. Deze motor leverde 160 PK bij 600 tpm. Begin jaren tachtig zou het schip gesaneerd worden maar het werd op 24 mei 1983 door de 'Stichting Zeilvaart Goes'* aangekocht. De naam werd weer 'Avontuur'. Vanaf 1983 begon de restauratie en de verbouwing tot charterschip.
Inzender: Dennis Helmich. (groter formaat)


zonder
Het schip is weer in oude luister hersteld. Zelfs het korte zalinkje ontbreekt niet.
Inzender: Dennis Helmich. (groter formaat)


zonder
Met een lengte van 37,5 meter behoort de 'Avontuur' tot de grotere zeilklippers.
In verband met het rechtopstaande hek
noemt men dit type klipper een 'Zeeuwse Klipper'.
Inzender: Dennis Helmich. (groter formaat)


zonder
Een stap terug in de tijd. Getuige dit plaatje hield 'koning winter' de 'Avontuur' en lotgenoten tot en met 2 maart 1929 vast in het ijs van de Kaiserhafen te Ruhrort. De schipper op het ijs kijkt dan ook niet echt vrolijk in de lens.
Inzender: Dennis Helmich. (groter formaat)

*sinds 2004: 'Stichting Zeeuwse Klipper Avontuur'.


Bronnen: Dennis Helmich en de website 'Avontuur Goes'.


Bestandsrevisie Juni 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken