top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Skûtsjesîlen


Het kenteren tijdens een vlaag



Naar: Afbeeldingen Skûtsjes.
Naar menu: 'Oude Schepen'.
Naar menu 'Fotoseries'.


zonder
Vlagerige wind op het Sneekermeeer tijdens het zogenaamde Ploegjesîlen. Men zeilt dan met, naast een kleine bemanning, een groepje betalende passagiers aan boord.
Foto: K.Terpstra.6-9-1997, amateurzeilen, Sneekermeer. (groter formaat)


zonder
Dit noemt men de gangboorden spoelen.
De schipper geeft geen krimp en tracht de vlaag uit te zeilen......
Foto: K.Terpstra. 6-9-1997, amateurzeilen, Sneekermeer. (groter formaat)


zonder
Men heeft de wind een beetje onderschat! Het schip slaat om, of in schippersjargon: het kapseist; het schip wordt overzeild.
Foto: K.Terpstra.6-9-1997, amateurzeilen, Sneekermeer. (groter formaat)


zonder
Dit betekent: Einde wedstrijd voor het skûtsje van de Súdwesthoek!
Foto: K.Terpstra.6-9-1997, amateurzeilen, Sneekermeer. (groter formaat)


zonder
Een aantal mensen liggen te water gelukkig is niemand onder het zeil terecht gekomen en ook het loefzwaard heeft niemand geraakt.
Foto: K.Terpstra.6-9-1997, amateurzeilen, Sneekermeer. (groter formaat)


zonder
Na een groot deel van de aanwezigen uit het water gevist en naar het 'Starteiland' gebracht te hebben, keren we terug. Bij veel wedstrijdskûtsjes heeft men veiligheidshalve de roefingang naar het midden verplaatst. De kans dat het vaartuig volloopt wordt daardoor kleiner.
Foto: K.Terpstra.6-9-1997, amateurzeilen, Sneekermeer. (groter formaat)


zonder
Het wachten is op een sterke sleepboot.
De sleepdraad wordt na aankomst met één der zijstagen verbonden. Indien men daarna het schip dwarsscheeps weg tracht te slepen, zal de kracht van het tegen het vlak opgestuwde water in samenwerking met de kracht die via de sleepdraad op de masttop gezet wordt, het schip doen richten.
Foto: K.Terpstra.6-9-1997, amateurzeilen, Sneekermeer. (groter formaat)


zonder
Vervelend is het dat in een dergelijke situatie het vlak zich altijd naar de wind moet keren. Ik kan hiervoor geen andere verklaring verzinnen, dan botte pech! Het gevolg is dat de masttop zich steeds verder in de bagger zal werken. Dat maakt de berging niet eenvoudiger. In ieder geval heeft men het schip eerst rond getrokken en pas daarna gericht. Voor het zover was, was echter het fotorolletje reeds vol!
Foto: K.Terpstra.6-9-1997, amateurzeilen, Sneekermeer. (groter formaat)



Bestandsrevisie Augustus 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken