top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Kasten

Deel 2



Zie ook:
menu fotoseries.
Afbeeldingen kempenaars.
Afbeeldingen Sleepschepen.
Afbeeldingen Zeilkasten.

ls1
De verlengde Friese kast "Avifauna". Het schip werd in 1911 bij Ruijtenberg, Waspik gebouwd, in 1950 verlengd. [SchepenDB]
Het schip was tussen 1950-56 tot passagiersschip verbouwd.
Foto Leo Schuitemaker, Eefde, 27-8-1985. (groter formaat)


avi2
De kast "Avifauna" is uitgerust met een zogenaamde kledenkap. Dezen waren in de jaren tachtig een tijdje in zwang, maar velen zijn later weer verdwenen. Zoals bij meer schepen met de stuurhut helemaal achterop moet men ook hier even klauteren om van bak- naar stuurboord te komen.
Foto Leo Schuitemaker, Eefde, 27-8-1985. (groter formaat)


ido
De Dortmunder "Idole". Deze, in 1929 als sleepschip gebouwde, kast werd in 1964 tot motorschip verbouwd. [SchepenDB].
Foto Leo Schuitemaker, Eefde, 27-8-1985. (groter formaat)


ido2
Motorvrachtschip 'Idole' uit Rotterdam heeft zojuist de sluis te Eefde verlaten.
Bij dit schip heeft men de stuurhut naar voor gebracht en heeft het een roef met een ingang in de achterwand gekregen.
Foto Leo Schuitemaker, Eefde, 27-8-1985 (groter formaat)



weg2
Het kastje Wega van schipper W. Abels bij het uitvaren van de Prinses Margrietsluis te De Lemmer. Het schip werd in 1905 bij Pannevis te Alphen d/d Rijn gebouwd. 35,09x6,03x1,96m, 261 ton. eni 02304067, 4067 B R'dam 1929.
De motor was een 168 pk Mercedes.
Schipper Abels heeft het schip ongeveer drie jaar in zijn bezit gehad.
Foto: Archief Harry de Groot. (groter formaat)

h-de-groot-wega-2304067-01
De "Wega" ditmaal van schipper H. van Biessum uit Delfzijl. Deze kocht eind 1959 het schip van z'n schoonvader Willem Abels. Vanaf 1962 - medio 1964 met losse cement gevaren van Duitsland, Ladbergen naar Groningen en diverse plaatsen in Friesland. 1966 tot 1968 met zand van Dokkummerzijlen naar Dokkum en en soms Leeuwarden gevaren. In 1970 werd de stuurhut verder naar achter geplaatst en de T-hut vergroot. In 1973 werd de Mercedes vervangen door 169 pk DAF. Na hermeting was het schip toen 259 ton.
Tussen 1968-1980 voor de NIMV, Noordelijke Internationale Motorschip Verband, in Groningen gevaren (De schipper was aandeelhouder). Meestal was het droge lading naar Duitsland en losse cement vanaf Ladbergen of Misburg terug naar Friesland.
Het schip bleef tot 1992 in de vaart, werd daarna verkocht, met 10 meter ingekort en gebruikt als woonschip.
Foto: Archief Harry de Groot. ca. 1985 nabij Eibertsburen. (groter formaat)


De Wega in de ingekorte vorm als woonschip in de IJhaven, Javakade te Amsterdam.
Foto: J. van Biessum (Assen). Amsterdam, Javakade 14 april 2010.(groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken