top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


De Herna




3274
Ze kwamen niet zo vaak zo noordelijk.
Een zeer forse Herna bij de Amstelsluizen in Amsterdam.
Bron: Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken, nr. OSIM00001003274. (groter formaat)


3274f
Een fragment een beetje uitgelicht. Het klaphekken roer, de mooie houten zeeg in de luikenkap, de middenstandswoning, het hondehok op het achterdek, allemaal van die fraaie details die we bij hedendaagse schepen niet kunnen bewonderen.
Bron: Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken, nr OSIM00001003274. (groter formaat)


epinal
Een wat minder forse Herna aan de kade te Epinal.
Een fragment van een postkaart uit onbekende collectie.


peelaak
Een vrij bekend en vaak gedeeld plaatje waarvan de oorspronkelijke herkomst mij niet bekend is. Een kleine Herna, beter bekend als Peelaakje in de haven van Eindhoven. (groter formaat)


titine
Men zou dit een stalen motorherna kunnen noemen. Een meer gangbare naam is mij niet bekend. Vermoedelijk heeft het vaartuig een spitsenmaat (38 x 5,05m) en heeft het, net als veel spitsen dat doen, water achter in het ruim moeten zetten om voldoende water op de schroef te hebben.
Herkomst van het plaatje is me onbekend. Het gaat vermoedelijk om een scan uit een boek, wat al enige tijd op internet rondzwerft. (groter formaat)


zonder
Een model van een houten Herna gefotografeerd in
het Rhein Museum te Emmerich.
Foto: Pieter Klein, Emmerich 28 februari 2010. (groter formaat)


zonder
De zware stalen banden op de hoeken en het balkje bovenaan de heve en het 'hernaroer' zijn opvallende kenmerken.
Het bordje vertelt ons dat het model naar een 18de eeuws schip gebouwd is en dat de afmetingen van deze schepen ca. 35 x 5 m was. De diepgang bedroeg meestal zo tussen 1,55 en 1,70m.
Foto: Pieter Klein, Emmerich 28 februari 2010. (groter formaat)


zonder
Naar het schijnt wordt de Herna in Frankrijk 'Mignole' genoemd. Het bovenboord was een wel samen gepast geheel van stukken hout met sterk wisselende vormen, weet P.J.V.M Sopers ons te vertellen.
Gebruikt met toestemming van Nicolas Stubbé (Bordabord.org). (groter formaat)


zonder
Een zeer bijzonder plaatje! Een stalen Herna in de vrachtvaart met middenstandswoning en stuurhut.
Gebruikt met toestemming van Nicolas Stubbé (Bordabord.org). (groter formaat)


zonder
Het zelfde schip in 1992 als ik het goed begrepen heb.
(Mijn kennis van de Franse taal reikt niet verder dan een paar woorden.)
Gebruikt met toestemming van Nicolas Stubbé (Bordabord.org). (groter formaat)


zonder
En het voorschip van (dezelfde?) Herna. Vanwege het sigarenkistjesmodel en de heve wordt dit type schip ook Hevespits genoemd.
Gebruikt met toestemming van Nicolas Stubbé (Bordabord.org). (groter formaat)


zonder
De stalen Herna als woonschip.
Gebruikt met toestemming van Nicolas Stubbé (Bordabord.org). (groter formaat)


Bestandsrevisie augustus 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken