De hasselteraak 'Voorwaarts'. Toendertijd varend met schipper H. van Gelder(en?),
daarvoor eerst met Hoornstra en daarna met T. Boonstra. Motor: 75 pk 4
cilinder Hanomag als ik me goed herinner.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, ca. 1978. (groter formaat)
De Voorwaarts ingevroren te Schellingwoude.
Foto: Pieter Klein, januari 1979. (groter formaat)
De
Hasselteraak Theja (03050158) begin jaren zestig. Het schip werd in 1899 bij Mittendorff in Dedemsvaart gebouwd en
mat toen 25,7 bij 4,97 meter. Ruim 130 ton groot. [Fotoserie]
Inzender: F. Zondag, Scheemda.
Restaurantscheepje 't Appeltje (ex- Res Nova) in Pieterburen.
Foto: W. Wilstra (fotograaf), Drachten. (groter formaat)
De aak Gerrigje werd in 1901 bij Appelo te Zwartsluis gebouwd. Afm. 21,5x4,37 meter. 79 ton. Brandmerk 1080 B Zwolle 1953. In 1924 maakte het paviljoen plaats voor een roef en een jaar later kwam er een zijschroef.
Foto: Leo Schuitemaker, Hasselt 26-07-2012. (groter formaat)
Een Hasselter aak genaamd "Anne" als woonvaartuig. Geen nadere gegevens bekend.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen juni 2001. (groter formaat)
De Hasselteraak 'Nooit Gedacht' werd in 1905 bij Wortelboer te Hoogezand gebouwd.
Het schip mat 23,8 x 4,7 meter en had een laadvermogen van bijna 110 ton. Brandmerk 916 B Gron 1928
Foto: Pieter Klein Leeuwarden 2010. (groter formaat)
Een beetje 'dichterbij gehaald'. De roef lijkt vrij hoog, maar dat wordt goeddeels veroorzaakt doordat het schip flink geballast is.
Het berghout raakt zowat de waterlijn!
Foto: Pieter Klein Leeuwarden 2010. (groter formaat)
Een echte aken kop. De gangen zijn erg breed genomen en gezien de deuken is het materiaal niet erg dik.
Foto: Pieter Klein Leeuwarden 2010. (groter formaat)