>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Het skûtsje 'Gudsekop'


Naar menu: 'Oude Schepen'.
Naar menu 'Fotoseries'.


zonder
Het skûtsje 'Gudsekop' meet 13.15 x 3.02 x 1.07 (holte) meter. Het heeft een laadvermogen van 18,2 ton, In 1908 bij Auke van der Zee te Joure gebouwd.
Dit schijnt een zeer fraai skûtsje te zijn, al was de bouwer van mening dat het boeisel aan de kop, iets te steil stond.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, juli 2001. (groter formaat)


zonder
Een windstille mistige morgen op de Friese meren. De mist op de Friese meren kan zeer verradelijk zijn; in een paar minuten tijd kan het zicht teruglopen van meer dan 1000m tot niet meer dan een meter of 30.
Foto: Jan Meppelink, Langweer, 30 november 2004. (groter formaat)


zonder
De 'Gudsekop' bezit geen motor, dus is er geen wind en zit men op een meer, dan zal men moeten bomen. Men is zo wijs geweest de zijstagen (ook het want genoemd) los te nemen en tegen de mast te binden.
Foto: Jan Meppelink, Langweer, 30 november 2004. (groter formaat)


zonder
De diepgangschaal op de voorstevenbalk in Amsterdamse voeten. Het door het voorschip opgestuwde water komt tot het drie-voeten merk (85 cm).
Foto: Jan Meppelink, Friesland, 3 december 2004. (groter formaat)


zonder
Een immitatie van de ouderwetse houten bolder in gietijzer. (Door sommigen wordt dit een klampbolder genoemd.) Tegen het boeisel geklonken bolders en ook potdeksels zijn verschrikkelijke roestnesten. Op oude schepen heeft men daarom vaak een strook bovenlangs het boeisel weg moeten branden om het daarna van nieuw 'ijzer' te kunnen voorzien. Zoiets lijkt ook hier gebeurt.
Foto: Jan Meppelink, Friesland, 3 december 2004. (groter formaat)


zonder
Het halstalieblok van het grootzeil. Een dubbelschijfshaakblok. Let ook op de hals, met ronde kous en de getrensde kringelgaten.
Foto: Jan Meppelink, Friesland, 3 december 2004. (groter formaat)


zonder
Het voetblok van de fokkeschoot, ook overloop- of luiwagenblok genoemd. Het is een dubbelschijfshakblok met hondsvot en neut. De luiwagen/overloop is zoals bij zoveel schepen ook op de 'Gudsekop' verwijderbaar.
Foto: Jan Meppelink, Friesland, 3 december 2004. (groter formaat)


zonder
De fokkeschoot of beter gezegd de fokkeschoottalie. Het schootblok is met zusterhaken aan de schoothoorn gehaakt. De haken zijn geborgd met een muizing.
Foto: Jan Meppelink, Friesland, 3 december 2004. (groter formaat)


zonder
Een rakband met klootjes. De klootjes lijken weinig zin te hebben, maar als er geen spanning op de rakband staat (tijdens het strijken en zetten) liggen ze wel degelijk tegen de mast. De zeilen van de 'Gudsekop' zijn voorzien van zogenaamde aangesplitste leuvers.
Foto: Jan Meppelink, Friesland, 3 december 2004. (groter formaat)



Bestandsrevisie Augustus 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken