>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Geduwde sleepschepen


ook duwsleepschepen genoemd


Naar menu duwvaart.


zonder
Een mooie oude sleepkast omgebouwd tot duwsleepschip, soms ook vrachtduwbak genoemd. Het schip werd in 1908 bij A. Vuijk & Zn. te Capelle a/d IJssel gebouwd, meet 82,50 x 10,50 x 2,64 meter en is ca. 1500 ton groot. [DB 08848007] Het schip vaart onder Roemeense vlag en draagt als kenspreuk '2500 GL'.
Foto Leo Schuitemaker, Sliedrecht 26 april 2007. (groter formaat)


zonder
De duwsleepboot 'Rheine' [DB 02318346] en het sleepschip 'Panta Rhei'. De 'Panta Rhei' is aardig aan de moderne tijd aangepast met zijn verhoogde den en opgehoogde gangboorden, een soort overmaatse kalffdekken. De aanpassing aan de duwvaart bestaan echter slechts uit een klein aangebouwd platform dat voor een brede horizontale steven zorgt en het weghalen van de stuurhut. Het schip werd in 1930 bij De Groot & van Vliet te Slikkerveer en mat toen 1371 ton. De maten waren 80 x 9,50 x 2,53 meter. Tegenwoordig is het 42 centimeter dieper en daardoor 1500 ton groot. [DB 02304774]
Foto: Dieter Henken, Dordtsche Kil april 2010. (groter formaat)


zonder
In verhouding tot het sleepschip lijkt de duwsleepboot 'Kathy' [DB 03050714] net een opdrukkertje. Het sleepschip 'Bianca' werd in 1926 bij A. Vuijk & Zn. te Capelle a/d IJssel gebouwd en meet thans 79,95 x 9,94 x 2,91 meter en is 1500 ton groot. Het schip is uitgerust met een 300 pk boegschroef. [DB 02100843] Door het aanbrengen van een horizontale duwsteven, het inkorten van de roeren en het verwijderen van de stuurhut is het schip aangepast aan de duwvaart.
Foto: Dieter Henken, Dordrecht december 2011. (groter formaat)


zonder
Het voormalige sleepschip 'Noortje' is aangevuld met een breed duwplatform waarop ook een paar koppellieren aangebracht zijn. De roeren zijn volledig verwijderd. Het schip wordt hier geduwd door de duwboot 'Paula' van scheepssloperij Treffers dus is dit waarschijnlijk haar laatste reis geweest. Het schip begon haar carrière in 1924 bij de Rijn & Zee Transport Mij. als 'Ingrid III' en was gebouwd op de werf van P. Smit Jr., Rotterdam. De afmetingen bedroegen 80,16 x 9,5 x 2,53 meter. Het laadvermogen was 1388 ton. [DB 02301509]
Foto: Dieter Henken, maart 2011. (groter formaat)


zonder
Het sleepschip 'Phoenix 3' werd in 1908 bij A. Vuijk & Zn. te Capelle a/d IJssel gebouwd en meet 89,55 x 10,38 x 2,77 meter en is 1828 ton groot. [DB 02302985] Het wordt geduwd door de ex-stoomsleepboot 'Hans Adolf' die in 1922 bij Marckmann & Faassen eveneens in Capelle a/d IJssel gebouwd werd. In 1941 volgde de ombouw naar motorsleepboot en in 1974 naar duwboot. [DB 02317311]
Foto: Dieter Henken, Dordrecht februari 2016. (groter formaat)


zonder
Het duwsleepschip 'Obelix' vormt hier een koppelverband met het duwschip 'Trias'. Bij de ombouw voor de duwvaart is het achterdek wat uitgebouwd om voldoende breedte en plaats voor de koppellieren te krijgen. Het schip kwam al vroeg in de duwvaart terecht. Het sleepschip werd in 1958 bij de Arminiuswerft, Bodenwerder (D) gebouwd en mat 85 x 9,5 x 2,6 meter.
Het laadvermogen bedroeg ca. 1500 ton. [DB 02317712]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluis mei 2020. (groter formaat)

zonder
Het duwsleepschip 'Christina' werd in 1928 als 'Avontuur 6' gebouwd op de werf De Merwede te Hardinxveld. Het schip mat 113,3 x 12,65 x 3,03 meter en was 3002 ton groot. Het werd gebouwd in opdracht van de particuliere schipper W.J. van Ooijen uit Rotterdam. Het schip was zeer luxe uitgevoerd en bezat zelfs een betegelde badkamer met ligbad. [DB 02303314]
Foto: Leo Schuitemaker, Schelde-Rijnkanaal juni 2000. (groter formaat)


zonder
De 'Ivon S II' werd in 1956 bij De Biesbosch te Dordrecht gebouwd, mat 67 x 8,2 x 2,5 meter en laadt ca. 1000 ton. [DB 02310814]. Het schip is aan de achterzijde voorzien van een compact duwplatform dat passend aansluit op de duwknieën op het motorduwschip 'Ivon S I' [DB 03110567].
Foto: Leo Schuitemaker, Beneden Leeuwen, oktober 2007. (groter formaat)


zonder
Men zal niet gauw een sleepschip omgebouwd tot poedertanker tegenkomen en als het dan ook nog als duwbak gebruikt wordt, dan is het wel heel bijzonder. Het gaat hier om een in 1939 bij De Groot & van Vliet te Slikkerveer gebouwd sleepschip. Het lijkt pas in 2010 tot het vervoer van vliegas verbouwd te zijn en meet thans 66,95 x 8,2 x 2,52 meter en is 1002 ton groot. [DB 02306190]
Foto: Gust Deroef. Schelde thv Burcht. (groter formaat)


zonder
Nog maar een plaatje, omdat het zo bijzonder is. De 'bak' wordt geduwd door de duwboot 'Thor' [DB 06504047]
Foto: Gust Deroef. Burcht (België) tegenover de Petrolpier. . (groter formaat)

zonder
Twee naast elkaar gekoppelde sleepspitsen, de 'EH B1' en de 'EH B2' van rederij Eugene Herbosch uit Antwerpen. Ze worden voortgeduwd door een motorschip dat aan bakboord nog een derde scheepje langszij heeft.
Fotograaf onbekend. Inzender: Gust Deroef. (groter formaat)

zonder
Ook deze motorloze spits is als duwbak in gebruik. Het schip is vermoedelijk echter nooit als sleepschip in gebruik geweest. [Fotoserie]
Foto: Frederic Logghe. (groter formaat)


zonder
Het ziet er niet naar uit dat er aan het sleepschip 'Felix' veel geknutseld is om het bij wijze van duwbak te kunnen gebruiken. Zelfs de stuurhut stond er nog. Het schip werd in 1926 bij de Haarlemse Scheepsbouw Mij. gebouwd. Het schip mat 80 x 9,5 x 2,52 meter en kon ca. 1350 ton laden.
Het schip werd in 2013 in zijn geboorteplaats gesloopt. [DB 02302261]
Foto: Pieter Klein, Amsterdam september 2010. (groter formaat)


zonder
Ook aan het voormalige sleepschip 'Ramses' is niet al te veel gesleuteld om het voor de duwvaart geschikt te maken. De stuurhut en de reling op het roefdek zijn verdwenen en verder is er alleen een plateau aangebouwd om de koppellieren op te stellen en een vlakke (horizontale) achtersteven te krijgen. De 'Ramses' werd in 1930 op de werf van de N.V. Machinefabriek Holland te Hardinxveld onder de naam 'Embrecht' gebouwd. Het schip mat 101,62 x 11,8 x 2,78 meter en was 2379 ton groot. [DB 02304788] Het schip wordt hier geduwd door de duwboot 'Xander' deze werd in 1969 bij Franco Belge, Villeneuve la Garenne, Frankrijk gebouwd, mat 14,56 x 5,75 x 2,24 meter en beschikt over tweemaal 430 PK Cummins. [DB 06004245]
Foto: Gust Deroef, Antwerpen mei 2009. (groter formaat)


Bestandsrevisie Mei 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken