>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Duwboten


Naar menu duwvaart.
Zie ook Tekst: 50 jaar duwvaart, door Leo Schuitemaker.

zonder
Een mooi beeld van de Waal, met de duwboten 'Herkules XVI' en 'Veerhaven V Zeeleuw'. De 'Herkules' beschikte ten tijde van de opname over twee 2020 PK Caterpillar motoren en mat 35 x 15 x 1,8 meter. De 'Zeeleeuw' bezat 3 x 1800 PK MAK en mat 39,96 x 14,98 x 1,87 meter. [Gegevens Herkules] [Gegevens Zeeleeuw] .
Ingezonden door J. van Tussenbroek. (groter formaat)


zonder
De 'Wasserbuffel' was de eerste nieuwgebouwde duwboot op de Rijn. Het schip werd in 1957 bij Christof. Ruthof, Mainz-Kastel, Duitsland gebouwd, beschikte toen over 2 Deutz motoren van 630 PK en mat 36,45 x 8,36 x 1,73 meter. [SchepenDB]
Foto: Bubenheim archief G. Dexheimer. Loreley 1957. (groter formaat)


zonder
Na de gedeeltelijke sloop van het historische vaartuig zijn enkele delen van de opbouw van de 'Wasserbuffel' samengevoegd tot een woonschip genaamd 'Zonnedael'. Dit heeft een ligplaats heeft gevonden te Dinteloord. Foto: Leo Schuitemaker, Dinteloord, 23 augustus 2008.(groter formaat)


zonder
Al met al biedt het vaartuig een ruime woning met veel buitenruimte. Vanwege de deksprong, ter hoogte van de deur, vermoed ik dat de romp van een ander vaartuig afkomstig is.
Foto: Leo Schuitemaker, Dinteloord, 23 augustus 2008.(groter formaat)


zonder
De 'Veerhaven X Orka' is uitgerust met 3 MAK motoren van 1850 PK elk. Het vaartuig meet 40 x 15 meter. [DB 02329273] [Fotoserie]
Foto: Leo Schuitemaker, Zwijndrecht, 8 juni 2007.(groter formaat)


zonder
De duwboot 'Oscar', van rederij Joh. v. Vliet uit Wormerveer, op het Noord-Hollandskanaal, bij de Bannebrug, Amsterdam. Het vaartuig werd in 1973 bij Scheepswerf Grave te water gelaten en mat 16,17 x 5,53 x 2,52 meter. Het beschikte over 2 Caterpillar motoren van 240 PK type D 334 TA. [DB 02007160]
Foto: Pieter Klein, voorjaar 1992. (groter formaat)


zonder
Duwvaart kwam in 2003 in Friesland nauwelijks voor, toch was er een duwboot genaamd 'Grova' met als thuishaven Grou(w).
Het vaartuig was in Tsjechië gebouwd, mat 12,1 x 8,62 x 1,75 meter en was uitgerust met 2x 200 pk DAF. [DB 02207738]
Foto: Pieter Klein, Wetering nabij Ter Horne, maart 2003. (groter formaat)


zonder
Duwboot 'Manus'. Als duwbak fungeert een voormalig sleepschip. De duwboot werd in 1964 bij scheepswerf De Hoop, Schiedam gebouwd en meet 18,88 x 6,88 x 1,06 meter. Het beschikt over twee GM motoren van 240 PK. [DB 02311715]
Foto: Pieter Klein, Meppel voorjaar 2003. (groter formaat)


zonder
De duwboot 'Eerland 3' voor de Willemsluizen, Amsterdam. Het schip beschikt over twee Mitsubishi motoren van 450 pk elk. De afmetingen van het vaartuig bedragen 13,24 x 6,55 x 1,9 meter en het werd in 1972 bij De Haas in Maassluis te water gelaten. Het vaartuig heeft een hydraulisch hefbare stuurhut, maar daar is op de foto weinig van te zien. [DB 02313611]
Foto: Pieter Klein, Jaren negentig, Willem III sluis Amsterdam. (groter formaat)


zonder
Nee, niet David en Goliath, maar de 'Reinod 8', de kleine, en de 'Reinod 9', de grote. Deze laatste werd in 1981 gebouwd bij C.A. Engelaer, Beneden Leeuwen en mat 12,56 x 6,56 x 1,66 meter. De voortstuwing werd verzorgt door twee Caterpillar motoren van 350 PK elk. [DB 02008503].
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 22-6-2006. (groter formaat)

zonder
Van de Reinod 8, de rechter in deze foto, is bekend dat deze in 1969 bij De Hoop in Schiedam gebouwd is en dat het vaartuig uitgerust is met een 85 PK DAF. [schepenDB].
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 22-6-2006. (groter formaat)


zonder
Een 47m-spits genaamd 'Angele' verbouwd tot duwboot. Het vaartuig werd in 1959 bij scheepswerf De Durme in Tielrode als 'Dianda II' gebouwd en in 1998 ingekort en omgedoopt. [DB 06001629].
Foto: F. Logghe, 12 mei 2007, Merelbeke. (groter formaat)


Bestandsrevisie april 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken