>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Duwbakken


Naar menu duwvaart.


zonder
Een zogenaamde kopbak met de toepasselijke naam 'Kopbak 103'. Behalve lichtmast, ankerlier en een groot aantal bolders ontwaart men op deze foto, twee koppellieren, de afsluiters voor de ballasttanks, de toegangsluiken tot deze tanks en als opmerkelijk detail kettingstoppers op de kettingkluizen.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 19-4-2007. (groter formaat)


zonder
Het naambord met de afmetingen, tonnage en europanummer.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 19-4-2007.(groter formaat)


zonder
Een koppellier, enkele afsluiters van de ballasttanks, de toegangsluiken tot deze tanks en de kettingstopper op de kettingkluis.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 19-4-2007.(groter formaat)


zonder
De in Joegoslavië gebouwde duwbak 'Veronique II' heeft een laadvermogen van van 2033 ton of 160 TEU en meet 77,35 x 11,42 x 3,45 meter. Het is met zowel een hek- als een boegschroef uitgerust. [DB 02323261] Het vaartuig vormt meestal een koppelverband met het duwschip 'Veronique'.
Foto Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 11-03-2007. (groter formaat)


zonder
Voorzijde 45m duwbak.
Foto: Pieter Klein, Meppel, maart 2001.(groter formaat)


zonder
  1. Boegen, al spreekt men bij duwbakken meestal van wangen.
  2. Ankernis (links van het cijfer).
  3. Scheg, ook loefbijter genoemd.
  4. Steven, neus.
  5. Anker (verkeerd om in de nis geborgen).
  1. Voetreling (op de rand van het dek).
  2. Bolders.
  3. Koppellieren.
  4. Kettingpijp.
  5. Ankerlier.
  6. Stevenbolder.
  7. Mangat van de voorpiek.
  8. Zwanehalzen.
  9. Voorschild (luikenhoofd).
(groter formaat)


zonder
Een 45-meter duwbak in de wachthaven te Meppel.
Foto: Pieter Klein, 27 maart 2001. (groter formaat)


zonder
Een 90-meter duwbak met een echte duwbakkenneus op het IJ te Amsterdam.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam, jaren 90. (groter formaat)


zonder
Twee gekoppelde duwbakken.
Foto: Pieter Klein, Prinses Margrietkanaal, maart 2003. (groter formaat)


zonder
De duw'bak', men zou beter van voor-schip kunnen spreken, 'Vision' heeft een speciaal gevormd achterschip dat precies aansluit op het voorschip van het duwschip. Met dit soort aanpassingen is enige tijd druk geëxperimenteerd, maar uiteindelijk is geen van de systemen bevredigend gebleken.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 7 oktober 2007. (groter formaat)


zonder
Zie hoe het achterschip van de duw'bak' aangepast is
aan het voorschip van het duwschip.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 7 oktober 2007.(groter formaat)


zonder
De (beun)duwbakjes Casper, Max en Cor hebben geen koppellieren, maar een speciaal koppelsysteem wat de indruk wekt dat ze, met behulp van een apart koppelstuk met elkaar verbonden worden.
Foto: Jan Meppelink, Hendrik Ido Ambacht, 1 juli 2008. (groter formaat)


zonder
De stevens van deze bakken zijn voorzien van een uitsparing waarin het koppelstuk geplaatst kan worden. Zo te zien moet er tussen beide bakken ook nog een soort van fender geplaatst worden,
anders zullen de aangebrachte stootranden spoedig vernield zijn!
Foto: Jan Meppelink, Hendrik Ido Ambacht, 1 juli 2008.(groter formaat)


zonder
Nog steeds geen idee hoe het eigenlijk werkt. Hopelijk komt nog eens iemand die precies vertelt hoe dit alles precies in elkaar steekt.
Foto: Jan Meppelink, Hendrik Ido Ambacht, 1 juli 2008.(groter formaat)


Bestandsrevisie Mei 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken