>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Sleepboten verbouwd tot Duwboten


Naar menu duwvaart.
Naar menu sleepvaart.

zonder
De duwboot Herkules werd in 1959 gebouwd door twee sleepboten, de Monopool D113 en D142, elk uitgerust met een 600pk Deutz, samen te voegen.
De afmetingen bedroegen 27,22 x 15,43 x 1,95m.
Hij was bestemd om met 10 zogenaamde Schwerlastflosse tussen Rheinhausen en Rotterdam  heen en weer te varen. [DB 04028520]
Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart. (groter formaat)


zonder
Duwboot 'Orient' beschikt over 2 x 600 pk Detroit diesel en meet 1648 x 951 x 2,17 meter. De duwboot ontstond in 1970 door de samenvoeging van de sleepboten Dieuwertje en Albert Goedkoop. [DB 02006204]. De duwboot beschikt nog wel over een beting met sleephaak maar de manoeuvreereigenschap">manoeuvreereigenschappen zullen waarschijnlijk toch niet de eigenschappen van een echte sleepboot evenaren (verwacht ik).
Foto: Leo Schuitemaker, 13 april 2007, Rotterdam. (groter formaat)


zonder
De duwboot 'Orient' nog als 'Dieuwertje Goedkoop' op het Buiten IJ te Schellingwoude.
Foto: Pieter Klein, mei 1978. (groter formaat)


zonder
Duwboot Jumbo 2 uit Maasbracht werd in 1948 bij Bijlsma te Wartena als sleepboot 'Nellie' gebouwd. De afmetingen bedragen 14,3 x 5,14 x 2 meter. Het schip beschikt over een 360 pk Volvo Penta. [SchepenDB]
Foto: Pieter Klein, Schalkediep, Fr. oktober 1992. (groter formaat)


zonder
Zodra er wat van het onderwaterschip te zien is, verraadt het vaartuig zijn afkomst en vooral wanneer er dan nog gesleept wordt ook.
Foto: Pieter Klein, Schalkediep, Fr. oktober 1992. (groter formaat)


zonder
De voormalige stoomsleepboot 'Allod' vaart nu als duwboot 'Sumus Umbra' uit Urk in het rond. Het schip werd in 1925 bij Boele Bolnes gebouwd. In 1940 omgebouwd tot motorsleepboot en voorzien van een 430 PK MWM. In 1989 uitgerust met een enkele duwsteven en in 2006 voorzien van een duwplatform met twee zware duwknieën. Volgens de laatste berichten is de duwboot uitgerust
met een Caterpillar van 973 pk. [schepenDB]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 19-04-2007. (groter formaat)


zonder
De ex-monopoolsleepboot M 486 die in 1941 bij de Gutte Hoffnungshütte Walsum gebouwd werd, vaart anno 2008 als 'Aquarius' voor Rederij de Jong uit Rotterdam. Het vaartuig meet 23 x 5,77 x 2,11 meter en wordt voortgestuwd door twee Cummins motoren van 600 PK elk. [SchepenDB]
Foto: Dieter Henken, Dordtse Kil 18 spetember 2008. (groter formaat)


zonder
Eveneens een voormalige monopoolsleepboot is de 'Jacolien' van Bakker Transport in Urk. De voormalige 'M 4& werd in 1939 geboouwd bij de Gebroeders Wiemann in Brandenburg (D). Het meet 21,81 x 5,69 x 1,85 meter en is voorzien van twee Cummins motoren van 305 pk. [SchepenDB]
Foto: Dieter Henken, Dordrecht 9 december 2009. (groter formaat)


zonder
Er is bij de 'Jacolien' nog maar weinig over wat ons aan een sleepboot kan doen herinneren. Zelfs een sleepbeting ontbreekt. Alleen de gebogen zijdes en het dekverloop verraden dat het hier om een sleepboot gaat.
Foto: Dieter Henken, Dordrecht 9 december 2009. (groter formaat)


zonder
en nog een voormalige monopool, namelijk de H 032 uit Hannover, in 2010 varend als 'Scorpio' voor rederij de Jong, Rotterdam. De in 1943 bij de Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij gebouwde sleepboot werd begin jaren zeventig omgebouwd tot duwboot met de afmetingen 21,85 x 5,5 x 2,4 meter. Het beschikt over twee 537pk Cummins motoren. (SchepenDB)
Foto: Dieter Henken, Oude Maas13 juni 2009. (groter formaat)


Bestandsrevisie April 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken