>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



duikerklokschepen


Naar menu diverse schepen.


duikerklok_antwerpen
Een duikerklok is niet meer dan een omgekeerde beker van waaruit men beperkte werkzaamheden kan verrichten of korte uitstapjes kan maken. Aangezien de hoeveelheid lucht die in de klok 'meegenomen' kan worden erg beperkt is,
heeft men van af de vroegste tijden middellen toegepast om die lucht aan te vullen of te verversen.
Foto: Pieter Klein, Antwerpen april 2013. (groter formaat)


duikerklok_antwerpen
Een voorstelling van hoe men vanuit de klok eenvoudige arbeid
onder water kan verrichten.
Foto: Henrik Sendelbach CC-BY-SA-3.0, Marinmuseum i Karlskrona, Sverige.
27 juni 2005 via commons.wikimedia.org. (groter formaat)


duikerklok_drijfkraan
Een duikerklok wordt met behulp van een drijfkraan op de bodem van het Noordzeekanaal ter hoogte van de NDSM werf neergelaten.
Fotograaf: onbekend. Rechthebbende: onbekend. (groter formaat)


duikerklokschip_concordia
Helaas ben ik vergeten de gegevens van dit model te noteren. Het model toont een duikerklok die met behulp van een stoommachine gehesen wordt. Duikerklokken van dit formaat komen als een soort stolp op de bodem te staan. De luchtdruk in de klok wordt hoger gehouden, dan de waterdruk. Men heeft op die wijze en bij deze grootte een ruimte waarin men, niet gehinderd door water en de heersende stromingen, kan werken.
Foto: Pieter Klein, Emmerich 23 februari 2010.(groter formaat)


duikerklokschip_emmerich
Dit soort vaartuigen worden ondermeer gebruikt voor het verwijderen van rotsen, voor het anbrengen van ankers voor betonning e.d., voor het onderhoud en de contrôle van het onderwatergedeelte van stuwen e.d. enz. enz.
Bij mijn weten worden dit soort vaartuigen in Nederland niet gebruikt. Wel gebruikt men soms losse duikerklokken van groot formaat. Op de Duitse Rijn zijn duikerklokschepen echter een geregelde verschijning.
Foto: Pieter Klein, Emmerich 23 februari 2010.(groter formaat)


duikerklokschip_krokodil
Eind negentiende eeuw besloot men in Duitsland tot de bouw van twee min of meer gelijke duikklokschepen. De 'Krokodil' en de 'Kaiman'. De 'Krokodil' werd in 1890 gebouwd, de 'Kaiman' in 1892. De vaartuigen maten ca. 45 x 10 meter. De 'Kaiman' ligt momenteel als industrieel monument in de haven van St. Goar.
Op de foto ziet men de 'Krokodil' met neergelaten klok.
Foto: Archief Robert Delhaye. 1956, ergens 'am Mittelrhein'. (groter formaat)


duikerklokschip_kaiman
De 'Kaiman' te Koblenz. Bij dit type duikerklokschip blijft het bovenste deel van de klok boven het dek. Ondanks een toren die bijna 15 meter boven water steekt is de maximale diepte waarop men kan werken daardoor beperkt. Via een luchtsluis kan men in de klok afdalen en de nodige werkzaamheden verrichten.
Men werkt daar wel onder een verhoogde luchtdruk,
dus het is geen arbeid waar iedereen geschikt voor is.
Foto: Archief Martin Pols. Koblenz 7 mei 1935. (groter formaat)


kaiman_sankt_goar
De 'Kaiman' als industrieel monument op zijn ligplaats te St. Goar.
Foto: Henry Platje. St Goar, 22 juli 2009 (groter formaat)


dvtg-joseph_langen
Af en toe verlaat de 'Kaiman' nog zijn ligplaats, want  ook stilligende schepen hebben een onderwaterschip dat onderhouden moet worden. Langszij de 'Kaiman' de in 1960 gebouwde, 1400 pk sterke, Joseph Langen. [DB 05018020].
Foto: Henry Platje. Oberwesel, 27 mei 2010. (groter formaat)


taucherschacht_kaiman
De 'Kaiman' bleef tot 2006 in actieve dienst. In het Duits spreekt men bij dit type schepen van 'Taucherschacht', dus 'duikerschacht' in plaats 'duikerklok'.
Foto: Henry Platje. Oberwesel, 27 mei 2010. (groter formaat)


duikerklokschip_carl_straat
In 1963 werd het duikerklokschip 'Carl Straat' gebouwd. Het vaartuig meet 52 x 11,8 x 1,6 meter. In tegenstelling tot zijn voorgangers is de 'Carl Straat' zelfvarend. Het vaartuig beschikt over twee Voith-Schneiderpropellors onder het voorschip. Deze worden door twee 280 pk sterke MAN motoren aangedreven.
Foto: C. Löser, Koblenz, september 2010. Bron: Wikipedia. (groter formaat)


carl_straat_koblenz
De klok zit aan een lange scharnierende arm en kan een werkdiepte van 10 meter bereiken. Een enorme toren zoals bij de 'Kaiman' is bij deze constructie daarvoor niet nodig.
Foto: Dieter Henken. Koblenz, 3 juli 2007. (groter formaat)


model_carl_straat
In het bovenste scharnierpunt van de arm bevindt zich de luchtsluis. Via treden in de verbindingsbuis daalt men af in de klok. Hoe het er daar dan uit ziet is in dit filmpje op YouTube te zien.
Foto: Pieter Klein. Emmerich 23 februari 2010. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken