top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Droge-ladingschepen

Deel 2



Naar menu moderne schepen.
Naar deel 1.


zonder
Deze voormalige Dedemsvaartse kempenaar was 400 ton groot, mat 40,83 x 5,95 x 2,53 meter en beschikte over een 225 PK MAN diesel. Het werd in 1960 met 9 meter verlengd en werd daardoor een 50 meter schip van 485 ton. [DB 03051412]
Foto: Dieter Henken. 1 november 2011. (groter formaat)


zonder
Ondanks de verlenging, een schip met een erg mooie lijn, die helaas door de rechtgetrokken den nog al verstoord wordt.
Foto: Dieter Henken. 5 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
In 1965 werd bij scheepswerf van Rossum te Dreumel het motorvrachtschip 'Egko' te water gelaten. In 2003 werd dat de 'Neo Intendo' van de gelijknamige Vof in Zwolle. Deze '50 meter kempenaar' is 528 ton groot, meet 49,5 x 6,61 x 2,52 meter en beschikt over een 430 PK Deutz diesel. [DB 03310517]
Foto: Pieter Klein, Prinses Margrietkanaal, september 2009. (groter formaat)


zonder
Motorvrachtschip 'Cortina' heeft een mooie grote roef (met airconditioning) en hefstuurhuis. Het schip meet 134,86 x 11,5 3,43 meter
en werd in 2007 in China gebouwd. [DB 06004273]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Motorvrachtschip 'Graveland' uit Arnhem bij de vaart door Maastricht. Het schip werd in 1987 bij De Hoop te Lobith gebouwd, meet 85 x 9,49 x 3,17 meter en is 1599 ton groot. [DB 02318351]
Foto: Leo Schuitemaker, Maastricht 28 augustus 2007. (groter formaat)

zonder
De rechthoekig uitbouw is speciaal voor het duwen aangebracht of men het ook nog anders dan een duwsteven of duwplatform noemt weet ik niet.
Foto: Leo Schuitemaker, Maastricht 28 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Motorvrachtschip 'Intantum' vaart getuige het blauwe bord naast de stuurhut aan de verkeerde-wal nabij Lobith. Het schip meet 109,79 x 11,4 x 3,42 meter en heeft dus ook voor de containervaart handige maten. [DB 02328136]
Foto: Leo Schuitemaker, 9 juli 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Maria' (ex-Krammer) stamt uit 1980 en werd bij van Rossum te Dreumel gebouwd. Oorspronkelijk 70 meter en 1000 ton, later met 10 meter verlengd en 1290 ton groot. Het schip beschikt over een Mitsubishi van 862 PK. [DB 02008169]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 13 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Tegenwoordig zijn auto's meer prominent aanwezig dan de bijboot, die in dit geval, voor de camera verscholen, aan bakboord tussen de auto's en de stuurhut staat. Het mvs 'Linqulien' werd in 1979 bij Stami Dordrecht gebouwd en in 1985 bij Poppen in Zwartsluis met bijna 12 meter verlengd. Het schip mat daarna 84,94 x 8,2 x 2,87 meter en was toen 1348 ton groot. [DB 02315692]
Foto: Leo Schuitemaker, 6 juli 2007. (groter formaat)

zonder
mvs. 'Linqulien' tijdens het manoeuvreren bij een ligplaats.
Foto: Leo Schuitemaker, 6 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Motorvrachtschip Martinique werd in 1989 op scheepswerf Alblas te Hendrik-Ido-Ambacht gebouwd. Het schip meet 105 x 10,5 x 3,19 meter, beschikt over een 1750 PK ABC en is 2394 ton groot. [DB 02327351]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam, 13 april 2007. (groter formaat)


zonder
De rechte bouw van de moderne schepen maakt dat velen een katterug vertonen vooral wanneer ze een flinke lengte hebben. De afmetingen van deze in 2006 in Roemenië gebouwde 'Mondeo' bedragen 110 x 11,45 x 3,63 meter. Het vaartuig is 3208 ton of 208 TEU groot. [DB 02328677]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 25 augustus 2007. (groter formaat)

zonder
De 'Mondeo' doet het heel rusitig aan. Bakboordvoor staat iemand klaar om een touwtje vast te zetten, maar bij gering peilverschil is een sluis al soms doorgeschut voordat men ligt en is een touwtje niet eens nodig.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 25 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Er kan natuurlijk wel een hoop in, maar erg elegant kan men een dergelijk schip niet toch niet noemen. Het schip werd in 1972 bij Gebr. Elfring te Haren (D) gebouwd. In 1974 plooide het schip en werd het te Rupelmonde met 15 meter ingekort. Daarna mat het 110 x 11,75 x 4,28 meter en was het 3999 ton groot. Daarmee was het verhaal nog niet te einde. De Vereniging de Binnenvaart schrijft nog: "Op 30-05-1996 bij Xanten geladen met 3700 ton rails gebroken en gezonken". Daarna werd het opnieuw in de "vaart">vaart gebracht en is nog steeds actief. [DB 02313808]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 11 maart 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Tiberias' werd in 2007 te NanJing, China gebouwd. Het meet 105 x 10,5 x 3,2 meter, is 2433 ton groot en beschikt over een 1600 PK Cummins diesel. Casco's van dit soort schepen werden met tientallen tegelijk over zee naar Europa vervoerd om daar dan van een motor voorzien en verder afgebouwd te worden. Tijdens de crisis van 2008 nam die aanvoer sterk af en is daarna nooit meer echt op gang gekomen. Veel schepen komen tegenwoordig (alweer) uit Oost-Europa. [DB 06004292]
Foto: Leo Schuitemaker, Nijmegen 2 juli 2007. (groter formaat)

zonder
De 'Tiberias' passeert de spoorbrug te Nijmegen.
Het schip ligt zo te zien aan zijn ijken.
Foto: Leo Schuitemaker, Nijmegen 2 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Slepend vrachtschip Athena met een gevarieerde lading kratten en kisten de Volkeraksluizen verlatende. (Zie verder de Fotoserie)
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 12 juli 2008. (groter formaat)


Naar menu moderne schepen.

bestandsrevisie juni 2023.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken