top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Droge-ladingschepen

Deel 1



Naar menu moderne schepen.


zonder
De 'Be-An' bij een classificeerdersbedrijf te Meppel. De vooroverhangende steven en half-geveegde kont zijn de kenmerken van vroege na-oorlogse schepen. Dit schip werd in 1956 bij van Langerbrugge, Gent (B) gebouwd en meet 42 x 6,46 x 2,26 meter. Het is 359 ton groot en
wordt voortgestuwd door een 200 PK Industrie diesel. [DB 02309624]
Foto: Pieter Klein, Meppel maart 2001.(groter formaat)


zonder
De 'Mea-Vota' bij vertrek uit de Oranje-Sluizen begeleid door een paar meeuwen. Dit schip, met een afgeronde steven is iets jonger dan de 'Be-An'. Het heeft nog wel een houten luikenkap, want aluminium kappen waren toen pas in opkomst. De luiken liggen netjes op de tussendekjes opgestapeld. Het schip meet 417 ton bij 47 x 5,1 x 2,52 meter en beschikt over een 240 pk GM. Het werd in 1965 bij De Durme, Tielrode (B) gebouwd. [DB 02311966]
Foto: Pieter Klein, Oranje sluizen, september 1978. (groter formaat)


zonder
De 'Mea-Vota' bij het verlaten van de sluis. Het schip heeft een zogenaamd kruiserhek, iets wat we ook bij spitsen geregeld tegenkomen.
Foto: Pieter Klein, Oranje sluizen, september 1978. (groter formaat)


zonder
Het mvs. 'Fiducie' op het Pikmeer bij Grou. Het schip werd in 1956 bij Schiffswerft und Maschinenfabrik Mainz-Gustavsburg (D) gebouwd, werd naderhand met bijna 20 meter verlengd en meet sindsdien 82 x 7,76 x 2,43 meter. Het laadvermogen bedraagt 1043 ton. [DB 02314920]
Foto: Pieter Klein, Grou juni 2003. (groter formaat)


zonder
De 'Fiducie' op het Pikmeer bij Grouw vlak voor de zuidelijke invaart naar het Prinses Margriet-kanaal. Achter het vrachtschip zijn de oude bijna vervallen schiphuizen te zien. Ze zouden enige tijd daarna gesloopt worden.
Foto: Pieter Klein, Grou juni 2003. (groter formaat)


zonder
De 'Fiducia' uit Werkendam meet 85,2 x 9,5 x 3,29 meter, is 1851 ton groot
en werd in 1996 in Polen gebouwd.
Het vaartuig beschikt over een 1460 PK Detroit diesel. [DB 02322724]
Foto: E.Klein, Prinses Margrietkanaal 5 juni 2004. (groter formaat)


zonder
De roef van de 'Fiducia' uit Werkendam. Met daarop een grote stuurhut met aluminium bovenbouw. De tijd van mooie houten stuurhutbovenbouwen ligt inmiddels wel voorgoed achter ons.
Foto: E.Klein, Prinses Margrietkanaal 5 juni 2004. (groter formaat)


zonder
Joh. van Duijvendijk te Krimpen a/d IJssel verzorgde in 2002 de afbouw van het in Polen gebouwde casco van de 'Concordia'. Het schip meet 110 x 11,45 x 3,46 meter en beschikt over een Mitsubishi van 1591 PK. [DB 02325548]
Foto: Pieter Klein, Grou 28 mei 2003. (groter formaat)


zonder
Eveneens een mooi en duidelijk voorbeeld van een modern motorvrachtschip is het mvs 'Antonie'. In 2002 in China gebouwd met de maten 85,95 x 9,5 x 3,15 meter en voorzien van een 1300 PK Cummins. Bovendien beschikt het over twee boegschroeven van 350 PK. Het schip is 1702 ton of 81 TEU groot. [DB 02324804]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 13 augustus 2007. (groter formaat)


zonder
'Bavaria 86' met 'duwbak'. Is dit nu gekoppeld slepen of gekoppeld duwen?
Het schip werd in 1987 bij de Bayerische Schiffswerft, Erlenbach gebouwd.
Het meet 108,52 x 11 x 3,17 meter, is 2705 ton groot en
beschikt over een 1350 PK sterke Deutz motor. [DB 04503170]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 13 juli 2007. (groter formaat)


zonder
mvs. 'Cobra' uit Vianen in de Volkeraksluis.
Het schip is dankzij het hefstuurhuis voor de containervaart geschikt en heeft daarvoor ook de gunstige maten van 110 x 11,45 x 3,5 meter. Het kan daardoor 208 TEU of maximaal 3202 ton laden. Het werd in 2007 in Roemenië gebouwd en beschikt over een 1700 PK Mitsubisgi motor. [DB 02329201]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluis, 25 augustus 2007. (groter formaat)

Naar deel 2.

bestandsrevisie juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken