>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Dordtse veren


Naar Menu ponten, veren, e.d..


zonder
Stoomraderveerboot Veerdienst IV aan het begin van de oversteek naar Dordrecht. Het schip werd in 1907 te Geertruidenberg gebouwd en mat 30,2 bij 12,2 meter. Verdere gegevens zijn summier. [Enig bekende meting D3522N]
Volgens het 'Algemeen reglement op Overzetveren in de Provincie Zuid-Holland 1941' mochten er maximaal 600 personen op de pont
en waren er vier bemanningsleden.
Bron: Regionaal Archief Dordrecht. Fotograaf of Rechthebbende onbekend.
(groter formaat)


zonder
'Veerdienst V' dienst Dordrecht-Papendrecht over de Merwede. Helaas een erg klein formaat foto, maar nog altijd beter iets dan niets! Het schip werd in 1911 bij De Biesbosch te Dordrecht gebouwd. Het mat 31,5 x 8,75 x 1,8 meter en bezat een stoommachine van 87 iPK. [SchepenDB]
Inzender: F. Bothof, Papendrecht.


zonder
De 'Veerdienst VI' op de Merwede. Let op het sterk uitgebouwde dek! Het was in 1911 bouwnummer 5 op Scheepswerf De Biesbosch Dordrecht. Het schip mat 31,56 x 8,75 meter. [Oudste meting R5822N]
Het 'Algemeen reglement op Overzetveren in de Provincie Zuid-Holland 1941' vermeldt dat deze dubbelschroefstoomveerboot maximaal 600 personen vervoert en dat er vier bemanningsleden moesten zijn.
Inzender: F. Bothof, Papendrecht. (groter formaat)


zonder
De achterzijde van bovenstaand vaartuig een zijlader.
Inzender: F. Bothof, Papendrecht. (groter formaat)

Nog wat informatie ui het 'Algemeen reglement op Overzetveren in de Provincie Zuid-Holland 1941':
In het veer worden beschikbaar gehouden de volgende vaartuigen:
De stoomveerpont 'Veerdienst 7', geschikt voor elk vervoer. Het grootste aantal personen, dat tegelijkertijd met deze stoomveerboot mag worden vervoerd, bedraagt 1000; max. laadvermogen 100.000 kg. Personeelsbezetting: een kapitein, een dekknecht, een dekknecht-kaartenverkooper en een machinist,
of de stoomveerpont 'Veerdienst 8', geschikt voor elk vervoer; max. aantal personen 1120; max. laadvermogen 120.000 kg. Personeelsbezetting: een kapitein, een dekknecht, een dekknecht-kaartenver kooper en een machinist.
Bron: Dordrechtsche courant 18-11-1941 via Delpher.nl


zonder
'Veerdienst IX' op de voorgrond en de 'XIII' op de achtergrond op de dienst Dordrecht-Papendrecht ontmoeten elkaar. Let op het zéér brede berghout aan de kop.
Het vaartuig zou van 1931 tot 1967 in dienst blijven.
Inzender: F. Bothof, Papendrecht. (groter formaat)


zonder
De Veerdienst IX op de hoek van de Nieuwe Haven te Dordrecht. Het schip werd in 1931 bij Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht gebouwd. Het mat 25,65 bij 7 bij 2,1 meter en was voorzien van twee kromhout motoren van 60 PK. [DB 02313221]
Foto: L.M. Tangel. Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. cc0. (groter formaat)


zonder
Het wagenveer 'Veerdienst X', dienst: Dordrecht-Papendrecht over de Merwede, is een zogenaamde zijlader. Het schip meet 35,5 x 8,8 x 2,2 meter en beschikt over twee Bolnes motoren van 150 PK. Het werd bij Hoebee Dordrecht gebouwd en heeft van 1931 tot 1995 voor de Gemeente Dordrecht gevaren. [DB 02318002]
Volgens het 'Algemeen reglement op Overzetveren in de Provincie Zuid-Holland 1941' mocht deze dubbelschroefsmotorveerboot 1000 personen vervoeren en waren er vier bemanningsleden.
Inzender: F. Bothof, Papendrecht.


zonder
'Veerdienst X' dienst Dordrecht-Papendrecht over de Merwede. Helaas een erg klein formaat foto,
maar nog altijd beter iets dan niets!
Inzender: F. Bothof, Papendrecht.


zonder
'Veerdienst XI' (Dordrecht-Zwijndrecht) op de rivier Oude Maas begint aan de oversteek naar Dordrecht. Bouwnummer 116 werd bij De Biesbosch in 1933 bereikt. Het schip was 38,61 x 14,02 meter en bezat twee stoommachines van 175 iPK. [SchepenDB]
Volgens meetbrief R12487N werd het schip in 1940 eigendom van Rijkswaterstaat directie Noord Holland. Het is dan echter wel 2 meter korter. Daarna schijnt het schip tot 1966 weer in Dordrecht gevaren te hebben.
Inzender: F. Bothof, Papendrecht.


zonder
Van boven naar beneden:
'Veerdienst XI;' Dordrecht-Zwijndrecht over de Oude Maas.
'Veerdienst VI'; Dordrecht-Papendrecht op de rivier Merwede.
Nogmaals de XI op de Oude Maas.
Inzender: F. Bothof, Papendrecht.


zonder
'Veerdienst XIII' (Dordrecht-Papendrecht) op de rivier Merwede. Het schip werd in 1954 bij de werf van H.J. Koopman, Dordrecht gebouwd. De lengte bedraagt 40 meter, de breedte 9,77 meter en de diepgang 2,4 meter. Het zou bij de bouw uitgerust zijn met twee Caterpillar motoren van 172 pk.
Het is tot 1967 in dienst geweest. [DB 02712746]
Inzender: F. Bothof, Papendrecht.


zonder
Achterzijde van de 'Veerdienst XIII'.
Inzender: F. Bothof, Papendrecht.

E> Leuk filmpje over Dordrecht op YouTube met o.a. de veerdiensten.



© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken