top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Zeeschepen in de Binnenvaart



Naar menu diverse schepen.

thea_k_ijssel80
Ook kleine, en zogenaamde kruiplijncoasters nemen een deel van het vrachtvervoer over het binnenwater voor hun rekening. De Thea-K uit Elsfleth was zelfs een vrij geregelde verschijning op het binnenwater. In 1960 voor Duitse rekening gebouwd op de scheepswerf Gebr. Schürenstedt, Bardenfleth a.d. Weser. Eerste naam Moni. Lengte 46.49 meter, tonnage van 443 ton dw. Achter eenvolgens Castor, Thea-K en sinds 1989 Ria geheten. Rond 2013 vertrokken naar Afrika en daar varend als Rehoboth thuishaven São Tomé.
Foto: Pieter Klein: IJssel, 1980. (groter formaat)


coaster_ijssel80
Nog één: de 'Otto'. Dit schip stamt uit 1950 en komt van de werf Schulte & Bruns Emden.
Foto: Pieter Klein: IJssel, 1980. (groter formaat)


gideon.jpg
De 'Gideon', bouwjaar 1951, Gideon werf bouwnr. 120. Voer ook onder de namen 'Helena Schepers' (D), 'Maria Cordes' (D 1965), 'Maria' (Fin 1972). De registratie werd in 1991 uit het Finse register van zeeschepen verwijderd. Verder lot onbekend. Uit deze foto blijkt dat ook in sommige na-oorlogse kustvaarders de lijnen van de oude Wad en sontvaarder soms nog duidelijk te zien zijn.
Foto: fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen. Uit de collectie van en ingezonden door: B.Th. Gernaat, Goutum.
(groter formaat)

kwiek-brandaris
De Kwiek, oorspronkelijk uit Gasselternijeveen fungeerde jarenlang als kraan/overslagschip in Wormerveer. Hier liggende aan de steigers te Schellingwoude.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, januari 1980. (groter formaat)

kwiek-oud
De Kwiek ten tijde dat het schip in het bezit van de familie Eeftingh was. Het schip werd in 1926 bij G.J. van der Werff, Hoogezand gebouwd. Het mat 33 x 6,4 x 2,17 meter. In 1972 wordt de registratie als zeeschip ingetrokken en wordt het brandmerk 4435 B GRON 1972. [Marhisdata.nl] In 2019 lag het schip aan de Ertskade te Amsterdam.
Foto archief Pieter de Wit. (groter formaat)


elveba6004191
Bunkervaartuig 'Elveba'. Coaster?, Rijn-zeeschip?, binnenschip? In ieder geval geen normale binnenvaarder! Het schip meet 99,87 x 14,5 x 4,44m. en laadt 3870 ton. [DB 06004191]
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 8 april 2007. (groter formaat)


Sturgeon0271550mtsDeWacht
Kruiplijncoaster-gastanker "Sturgeon" 1227 ton. 92,76 x 11,4 x 2,98 m. Kruiphoogte in ballast varend: 6,35 m. Motor: Stork 6 FHD 240 794 kW. [DB 02717550]
Foto: Dieter Henken, De Wacht, 10 september 2009. (groter formaat)


Sturgeon0271550
Nogmaals de Sturgeon van Chemgas Intercoastal Shipping BV in Rotterdam.
Foto: Dieter Henken, De Wacht, 10 september 2009. (groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken