>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Gastanker rederij Chemgas


Naar menu moderne schepen.

Chemgas is in augustus 1965 ontstaan als dochtermaatschappij van het samenwerkingsverband Rederij "van Ommeren" en rederij "Vulcaan". Beide rederijen waren al op beperkte schaal actief in het transport van gas, doch Chemgas werd de eerste rederij die zich uitsluitend op het transport van gas toelegde. Rond 2009 is Chemgas de belangrijkste, en de toonaangevende gasvervoerder op de West-Europese binnenwateren. Sinds 1985 is Chemgas eveneens actief in de zeevaart, terwijl de dochtermaatschappij CFT Gaz sinds 1991 in het vaargebied van de Rhône werkzaam is. Chemgas is thans (aug. 2009) een dochtermaatschappij van Reederei Jaegers.

zonder
Het Chemgas tankschip 'Chamsin' werd in het jaar 2000 bij scheepswerf De Kaap te Meppel gebouwd. Het is volgens de laatste gegevens 1553 ton groot en meet 108,46 x 11,40 x 2,27 meter. Het vaartuig beschikt over een Wärtsilä met een vermogen van 1800 PK. [DB 02324743]
Foto Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 5 mei 2008. (groter formaat)


zonder
Ondanks het feit dat het een vrij stevig 'doosje' moet zijn, ziet men toch een lichte katterug in het schip. Het schip voert, met enige moeite zichtbaar, één blauwe kegel.
Foto Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 5 mei 2008. (groter formaat)


zonder
De 'Solano' is eveneens de product van scheepswerf De Kaap in Meppel. Het schip werd in 2007 gebouwd en meet 106,45 x 11,37 x 3,15 meter, wat een laadvermogen van 1738 ton oplevert. [DB 02329301]
Foto: Dieter Henken, Zwijndrecht 25 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Het schip lijkt een beetje kort, maar dat heb je nu eenmaal
als je een telelens MOET gebruiken.
Foto: Dieter Henken, Zwijndrecht 25 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Gastankduwbak 'Chemgas 1' meet 953 ton en is 70 x 9,50 x 2,53 meter. Gastankduwbakken zijn, voor zover mij bekend en naar verhouding, vrij goed vertegenwoordigd in de duwvaart. [DB 02312314]
foto: Leo Schuitemaker. Willemstad 15 september 2007. (groter formaat)


zonder
Gastankduwbak 'Chemgas 20' werd in 2002 bij Groningen Shipyard te Waterhuizen gebouwd, mat 76,52 x 11,43 x 2,75 meter en is daarbij 1166 ton groot. In 2017 werd het voorzien van een nieuw voorschip en is daarmee
110 meter lang en 2047 ton groot geworden. [DB 02325572]
Het schip vaart hier in koppelverband en voert twee blauwe kegels.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen 2 juli 2008. (groter formaat)


zonder
Kruiplijncoaster-gastanker 'Sturgeon'. Het 1227 ton metende schip werd in 1988 bij Tille Shipyard, Kootstertille gebouwd. De afmetingen bedragen 92,76 x 11,4 x 2,98 meter. Kruiphoogte in ballast varende: 6,35 meter.
Het schip beschikt over een Stork 6 FHD 240 van 1081 PK. [DB 02717550]
Foto: Dieter Henken, De Wacht, 10 september 2009. (groter formaat)


zonder
De 'Sturgeon' in de wacht- en overnachtingshaven 'De Wacht'
Foto: Dieter Henken, De Wacht, 10 september 2009. (groter formaat)


zonder
Buiten-binnenvaarders worden niet alleen door extra uitrusting maar ook de grote holte en vrijboord gekenmerkt. De binnen-buitenvaarders zoeken het meestal meer in een hoger voor- en achterschip, een stevige den en dito luiken. Achterop de 'Sturgeon' ziet men een zogenaamde vrije-val-reddingboot. Iets waarmee al in de negentiende eeuw geëxperimenteerd werd.
Foto: Dieter Henken, De Wacht, 10 september 2009. (groter formaat)


bestandsrevisie juni 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken